وابستگی زیاد اکثر مشاغل به کامپیوتر باعث شده امروزه درصد قابل توجهی از افراد ساعات طولانی کار خود را پشت میز کامپیوتر بگذرانند. در این شرایط بی شک استفاده از یک صندلی ارگونومیک و راحت اداری می تواند تاثیر قابل توجهی بر راحتی شما و حتی کیفیت کارتان داشته باشد. صندلی های اداری از یک استراکچر فولادی همچنین بخش فومی و پارچه ای در قسمت نشیمن و پشتی ساخته شده است. در ادامه مراحل تولید این صندلی ها را توضیح خواهیم داد و به طور خاص به بررسی مناسب ترین ضخامت لوله و پروفیل مبلی برای تولید آن ها خواهیم پرداخت.

مراحل تولید صندلی های اداری 

صندلی های اداری از لحاظ طراحی و ماده ی اولیه ی مصرفی برای تولید بسیار متنوع هستند. با توجه به این دو فاکتور انواع متنوعی از آنها در بازار موجود است. نمونه های چوبی، فولادی، چرمی، پارچه ای و … هر کدام از این مواد اولیه و استراکچرها با طراحی های منحصر به فردشان مزایا و معایب خاص خود را دارند.با شناخت این مواد و فرآیند تولیدشان انتخاب بهترین نمونه ساده تر خواهد بود.

1.ساخت استراکچر صندلی 

اولین مرحله ی تولید صندلی اداری ساخت استراکچر یا بدنه ی اصلی صندلی با لوله و پروفیل سبک است. اندازه ی سطح مقطع پروفیل بسته به طراحی و ابعاد صندلی انتخاب می شود. اما در مورد ضخامت، این مقدار عموما اندازه ای بین 1 تا 1.5 میلی متر است.

به لطف فرآیندپذیری خوب این مقاطع و دستگاه های خم باکیفیت برای ساخت کفه صندلی از لوله و پروفیل های سبک خم خورده استفاده می شود. پس از خم و ساخت فریم مستطیل شکل دوسر این مقاطع به هم جوش داده می شود. این فریم به پایه های تنظیم شونده صندلی با جوشکاری متصل می شود. نکته ی مثبتی که در مورد این مقاطع وجود دارد جوش پذیری خوب آن ها علی رغم ضخامت کمشان می باشد. این ساختار مستحکم امکان افزودن بخش های دیگر صندلی را هم فراهم می کند. در مرحله ی بعدی درون این فریم های فولادی، فتر های S شکل در سرتاسر طول قرار می گیرد. این فنرها کفه ای منعطف و در عین حال مستحکم برای صندلی فراهم می کند. به این شکل استراکچر کفه ی صندلی ساخته و آماده می شود.

مرحله ی بعدی مربوط به ساخت استراکچر بخش پشتی صندلی است. این قسمت شامل بخش کمری، دسته ها و بخش های دیگری است که بسته به طراحی به صندلی افزوده می شود.

پس از اتمام مراحل خم، ساخت و جوشکاری، زائده های ایجاد شده از روی پروفیل و لوله مبلی برداشته و پاک می شود. نهایتا با اتصال تمامی این بخش ها به هم مرحله ی اول و ساخت استراکچر صندلی به پایان می رسد.

2.ساخت بخش های داخلی 

در این مرحله از فرآیند تولید صندلی کاور آن که می تواند پارچه ای یا چرمی باشد با توجه به الگو صندلی برش داده می شود. مسئول برش با چیدمان درست و دقیق الگو بخش های مختلف هدر رفت پارچه به حداقل میرساند. در مورد کاور های چرمی باتوجه به این که رنگ از سر تا انتها قطعه تغییر می کند هم رنگ بودن تمامی قطعات نکته ی مهمی است که شاید در قدم اول مهم به نظر نرسد اما تاثیر زیادی بر کیفیت و زیبایی صندلی دارد.

پس از اتمام این مرحله فوم های داخل صندلی برش داده می شود. تراکم فوم مصرفی در هر صندلی باتوجه به طراحی آن متفاوت است. برای بخش نشیمن این نوع صندلی ها معمولا از فوم ها تراکم بالا و سخت تر استفاده می شود تا صندلی بتواند برای مدت زمان طولانی تری شکل و استحکام خود را حفظ کند. اما برای قسمت پشتی به منظور ایجاد راحتی بیشتر از فوم های نرم تر استفاده می کنند.

این ساختار ثابت نیست. با توجه به نوع طراحی و نظر طراح قابل تغییر است. با ایجاد برش هایی روی فوم و دوخت همین قسمت های برش خورده ساختاری بالشتک مانندی روی بخش نشیمن و پشتی به وجود می آید. این برش ها ساختار مسطح فوم را از بین می برد و بخشی از طراحی صندلی محسوب می شود.

3.مونتاژ نهایی

پس از اتمام روکش صندلی بخش های پلاستیکی بسته به طراحی به قسمت پشتی و نشیمن صندلی افزوده می شود. یا به عبارت بهتر آن ها را به هم متصل می کند. این ساختار منعطف باعث می شود پشتی صندلی به سمت جلو و عقب حرکت داشته باشد. به واسطه ی سیلندر متصل کننده ی نشیمن به پایه ها امکان تنظیم ارتفاع صندلی هم فراهم می شود. اجرای درست این قسمت و سلامت سیلندر بسیار مهم است. چرا که سالم نبودن این قطعه می تواند باعث حوادثی ناخواسته برای مصرف کننده بشود. این سیلندرها همچنین اجازه ی چرخ 360 درجه را هم به صندلی می دهد.

مناسب‌ترین ویژگی‌های لوله و پروفیل مبلی

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم بهترین و مناسب ترین ضخامت برای ساخت صندلی های اداری با توجه به طراحی آن مقداری بین 1 تا 1.5 میلی متر است. به شکل معمول بیشترین ضخامت ورق های روغنی 1.5 میلی متر است. به عباتی از بیشترین ضخامت های پروفیل مبلی برای ساخت و تولید صندلی های اداری استفاده می شود چرا که:

1.قیمت پروفیل مبلی مناسب است 

مقاطع فولادی و به طور خاص پروفیل مبلی برای تولید، مواد اولیه ای ارزان قیمت و مقرون به صرفه در عین حال با خواص و ویژگی های مناسب و مطلوب است. همین باعث شده در صنایع تولیدی به طور گسترده از آن ها استفاده بشود. گرچه ضخامت به نسبت زیاد این مقاطع باعث می شود حداکثر قیمت را بین تمامی انواع پروفیل های مبلی داشته باشند اما حتی با این وجود هم قیمت پروفیل مبلی برای تولید مناسب است.

2.مقاومت پروفیل مبلی زیاد است

بخش های اضافه ی این نوع صندلی ها که به منظور ایجاد راحتی بیشتر افزوده شده باعث می شود وزن کلی صندلی های اداری حتی ساده ترین انواع آن هم نسبتا زیاد باشند. درنتیجه صندلی برای آن که توان تحمل وزن زیاد خود و مصرف کننده را داشته باشد باید از موادی مقاوم و مستحکم ساخته بشود. پروفیل مبلی هم ماده ای مستحکم برای ساخت فریم صندلی است و هم به نسبت این مقاومت زیاد سبک وزن است.

3.جوش پذیری خوبی دارد 

پروفیل مبلی در تمامی ضخامت ها جوش پذیر هستند و تنها برای ضخامت های خیلی کم آن محدودیت هایی وجود دارد. ضخامت های بالا چون 1 تا 1.5 میلی متر که برای ساخت صندلی های اداری استفاده می شود قطعات با استحکام بالا به هم متصل می شوند.

4.فرآیند پذیر است 

ورق منعطف پروفیل مبلی این امکان را برای تولیدکننده فراهم می کند که بتواند این مقاطع را با دستگاه های خم پیشرفته، به شکل مورد نظر خود برساند. انعطاف بالا این ورق احتمال بروز خطا طی خمکاری را به حداقل می رساند.

 

How an Office Chair is Made

 

 

 

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402