به نقل از پیام آوران معدن و فولاد ، وضع عوارض صادراتی از جانب دولت نه تنها برای صنایع فولادی در کنار تمامی مشکلاتشان چون کمبود مواد اولیه و انرژی درگیری های بیشتری ایجاد کرد بلکه برای خود دولت نیز مشکل ساز شد.

در بازار جهانی، بحران جنگ روسیه و اکراین نه تنها باعث افزایش قیمت فولاد و در پی آن محصولات فولادی چون قیمت پروفیل مبلی شد بلکه افزایش قیمت مواد معدنی را نیز در پی داشت. در این شرایط با توجه به قیمت ارز در کشور فرصت خوبی برای صادرات فراهم شده بود که می توانست با ارز آوری قابل توجهی برای کشور همراه باشد. بررسی آمار های سال های اخیر تحریم هم گواه همین موضوع است اما در چنین شرایطی که صنعت فولاد می توانست ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد ستاد تنظیم بازار در تصمیمی ناگهانی و البته موقت عوارض صادرات برای فولاد وضع کرد.

در شرایط کنونی که کشور های چین و ترکیه به شدت به دنبال تصاحب بازار فولاد اوکراین و روسیه هستند بی شک این تصمیم به ضرر فولاد ایران در بازار جهانی خواهد بود اما دولت معتقد است این تصمیم برای کنترل بازار داخلی گرفته شده است.

افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی و وضعیت ارز در داخل به گونه ای است که تمایل فولادی ها را برای صادرات بیشتر می کند و شاید بازار داخلی با مشکل مواجه بشود اما با توجه به این که تمام زنجیره فولاد از سال گذشته موظف به عرضه محصولاتشان چون پروفیل سبک در بورس کالا بوده اند و تولیدات مازاد آن را می توانستند صادر کنند نگرانی در مورد کمبود محصولات فولادی در داخل نمی تواند خیلی منطقی باشد. علاوه بر آن رکود و نبود پروژه های بزرگ عمرانی باعث شده بازار فولاد رونق خوبی نداشته باشد و بار مازاد بر نیاز بازار تولید بشود. در چنین شرایطی صادرات فولاد میتوانست به کمک تامین ارز بانک مرکزی بیاید.

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 25 خرداد 1401