امروزه با پیشرفت علم و صنعت‌ و همچنین ارتقاء سطح دانش مهندسین عمران، دغدغه مهندسین برای ساخت پروژه‌های ساختمانی و صنعتی استاندارد با توان مقاومتی بالا افزایش یافته است، همچنین مهندسین همواره به دنبال استانداردی هستند که بر پایه آن مقاومت و طول عمر بناهای ساخته شده را افزایش دهند. قوطی ستونی به عنوان مصالحی سبک و در عین حال محکم و بادوام همان استاندارد تعریف شده است. این پروفیل رایج‌ترین، پرکاربردترین و مهم‌ترین مقطع فلزی در ساختمان سازی و صنعت است. گذشته از تمام مزایایی که برای این پروفیل تعریف شده است، قیمت قوطی ستونی یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده فراوان آن می‌باشد.‌ این پروفیل‌های ستونی در عین سبک بودن مقاومت بالایی دارند و می‌توانند فشارهای زیادی را تحمل کنند. این پروفیل کاربردهای بسیار متنوعی دارد. از طرفی با توجه به این که قیمت قوطی ستونی مناسب است، آن را به آچار فرانسه بازار آهن تبدیل ساخته است.

قوطی ستونی چیست؟

قبل از این که راجع به قیمت قوطی ستونی صحبت کنیم، بهتر است کمی با این مقطع فولادی آشنا شوید. قوطی ستونی نوعی از پروفیل و جزو مقاطع فولادی متوسط است که سطح مقطعی مربع با مستطیل شکل دارد و از ورق سیاه ۲ تا ۲۰ میلی متر تولید می‌شود. این قوطی با افزایش مقاومت ساختمان به عنوان مهم‌ترین المان در ساخت سازه‌های مقاوم شناخته می‌شود. قوطی ستونی ویژگی‌های فوق العاده‌ای دارد، به عنوان مثال: علاوه بر استحکام بالا و وزن مناسب، هنگام پیچش مقاومت بسیار مطلوبی از خود نشان می‌دهد. این قوطی با ورق سیاه به روش نورد گرم، تولید میشود. مهم‌ترین ویژگی این مقطع فولادی وزن آن است چون ضمن افزایش سرعت ساخت و ساز در کاهش هزینه‌های جاری نیز بسیار تأثیر گذار است.

 

روش ساخت قوطی ستونی

این مقطع فولادی همان طور که از نام آن مشخص است از ورق‌های فولادی طی فرآیندهای خمکاری و برشکاری تولید می‌شوند. پیش‌تر گفتیم که این قوطی‌های فلزی به روش نورد سرد یا نورد گرم تولید می‌شوند. مقاطع فلزی تولید شده در روش نورد سرد دارای  پرداخت بهتری داشته و از سطح صاف‌تر و ابعاد دقیق‌تر برخوردار اند. در مقابل در روش نورد گرم مقاطع فولادی کیفیت بالاتری خواهند داشت. در هر یک از دو روش تولید، محصول نهایی در پایان پروسه تولید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، پس از تأیید کیفیت محصول، قوطی‌ها دسته بندی و بسته‌بندی شده و روانه بازار می‌شوند. این محصول ترکیبی از مقاومت، انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری است، به همین خاطر به محصولی قابل اعتماد در صنعت و ساختمان‌سازی تبدیل سده است. قیمت قوطی ستونی در مقابل ویژگی‌های جالب آن بسیار قابل توجه است.

کاربرد قوطی ستونی

کاربرد این مقاطع فولادی بر حسب ترکیب سازنده آن‌ها مشخص می‌شود. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان کاربردهای این پروفیل را در سه دسته صنعت، ساختمان‌سازی و مصارف عمومی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه کاربرد این مقاطع را بر اساس مواد سازنده شرح می‌دهیم.

  • قوطی ستونی فولاد کم کربن: همان طور که مشخص است این قوطی از میزان کم کربن برخوردار است. هر چند کربن مقاومت این مقاطع را افزایش می‌دهد اما در مقابل از شکل‌پذیری آن‌ها کاسته می‌شود. بنابراین قوطی با درصد کربن پایین شکل‌پذیری بسیار خوبی دارد، ضمن این که قابلیت برشکاری، خمکاری و جوشکاری در آن نیز قابل قبول است. این پروفیل در ساخت قاب‌ها، نرده‌ها، تریلر و مصارف این چنینی به کار گرفته می‌شود.
  • قوطی ستونی آلومینیومی: از آنجا که آلومینیوم فاقد آهن است جزو مقاطع فولادی به شمار نمی‌رود، به همین خاطر خاصیت مغناطیسی ندارد. این نوع قوطی سبک و مقاوم بوده و نسبت به خوردگی نیز دوام بالایی دارد. از این‌رو قابلیت استفاده در فضای باز را دارد. این پروفیل در ساخت سازه‌های نیمه دائمی، قاب‌ها، نرده‌ها و غیره کاربرد دارد.
  • قوطی ستونی گالوانیزه: این مقطع فولادی را می‌توان پرکاربردترین پروفیل در بازار آهن دانست. قوطی‌های گالوانیزه طی فرآیند گالوانیزاسیون به وسیله روی مذاب نسبت به خوردگی مقاومت بالایی پیدا می‌کنند و به صورت گسترده در کاربردهای صنعتی و عمرانی مانند ساخت پل، اسکلت بندی ساختمان، صنایع خودروسازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت قوطی ستونی

فاکتورهای بسیار متعددی در قیمت قوطی ستونی نقش دارند. قیمت این پروفیل همانند قیمت پروفیل سبک با توجه به روش ساخت، وزن شاخه‌ها، قیمت ورق فولادی در بازار جهانی، نوسانات بازار آهن و نوسانات نرخ ارز و فاکتورهای بسیار دیگر در قیمت این مقاطع نقش دارند‌. این مقاطع فولادی در طول ۶ تا ۱۲ متر عرضه می‌شوند. بنابراین با توجه به این که در شاخه‌های متعدد طول و سطح مقطع یکسان است، قیمت این نوع پروفیل‌ها بر حسب وزن آن‌ها مشخص می‌شود. یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت این نوع قوطی برند تولیدکننده آن است. هر چند مواد سازنده این نوع محصولات فولادی مشابه و تقریبا یکسان است اما کیفیت ساخت نقش قابل توجهی در افزایش میزان مقاومت این پروفیل دارد. گذشته از این که هنگام خرید این مقاطع باید قیمت روز بازار آهن و ورق فولادی را در نظر داشته باشید، باید به برند تولیدکننده نیز توجه کنید. بسیاری از مقاطع ارزان قیمت ارزش استفاده در پروژه‌های مهم را ندارند.

قوطی 14 یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که در ضخامت‌های مختلف عرضه می‌شود. بیشترین کاربرد قوطی ستونی 14 در ساختمان‌سازی به این سطح مقطع تعلق دارد. با توجه به کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد به عنوان همه کاره بازار آهن شناخته می‌شود. قوطی ۱۴ دارای طول ۱۲ متر، ابعاد ۱۰ تا ۱۴۰ میلی متر و ضخامت ۱ تا ۶ میلی متر می‌باشد. بنابراین قیمت قوطی ستونی ۱۴ نیز با توجه به وزن آن تعیین می‌شود.

گروه صنعتی صبا به عنوان یکی از برترین تولیدکننده‌ها و تأمین‌کننده‌های انواع مقاطع فولادی در این عرصه فعالیت می‌کند.  صبا پروفیل در طول ۳۵ سال سابقه فعالیت خود همواره از بهترین مواد اولیه که بر اساس روش‌های استاندارد تولید شده‌اند، بهره گرفته است و همچنان در تلاش است که با تولید قوطی‌های پروفیل باکیفیت و عرضه آن‌ها با قیمت مناسب به مشتریان خود در حوزه‌های مختلف صنعتی و ساختمان‌سازی خدمت کند. جهت اطلاع از قیمت قوطی ستونی و خرید آن با کارشناسان ما در گروه صبا تماس حاصل نمایید .

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 24 آبان 1402