پروفیل مبلی در صنایع تولیدی بسیار پرکاربرد است به همین خاطر قیمت و نوسانات قیمت آن برای بخش بزرگی از صنعت حائز اهمیت و تعیین کننده است. قیمت جهانی فولاد، قیمت دلار، میزان تولید داخل، قیمت مواد اولیه و هزینه تولید برای کارخانه را شاید بتوان پنج عامل اصلی اثرگذار بر نوسان قیمت پروفیل مبلی دانست که در ادامه به چگونگی تاثیر هر کدام خواهیم پرداخت.

1.قیمت جهانی فولاد

قیمت جهانی فولاد به دو شکل میتواند قیمت فولاد داخلی و در پی آن محصولات فولادی را دچار نوسان کند. اول قیمت جهانی فولاد معیاری برای تعیین قیمت تولیدات داخلی هم هست و با افزایش آن شرکت های دولتی نیز به منظور همسان سازی قیمت ها، قیمت فولاد داخل را افزایش می دهند. با افزایش قیمت فولاد محصولات آن نیز، مثل ورق و پروفیل، دچار افزایش قیمت می شود. دوم هنوز بخشی از شمش های بازار فولاد ایران وارداتی است، بدیهی است که تحولات بازار جهانی فولاد، آن ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد. این اثر در صورتی که ورق یا خود پروفیل وارداتی باشد حتی بیشتر هم خواهد بود.

2.قیمت دلار

درصد بالایی از زیر ساخت های تولید فولاد در کشور بومی است و به همین خاطر است که افزایش ارزش دلار تاثیر قابل توجهی بر قیمت فولاد و محصولات آن نمی گذارد. دستگاه های تولید فولاد و محصولات فولادی آن بخش از صنعت فولاد است که بومی نبوده و وابسته به قیمت ارز است. نوسانات قیمت ارز علاوه بر این که ارزش کلی دستگاه را دچار نوسان می کند هزینه ی نگه داری آن را نیز افزایش می دهد اما افزایش نرخ ارز هزینه ی تامین بار برای همسایه ها را کاهش می دهد، پس واردات فولاد ایران برای آن ها بسیار به صرفه خواهد بود، افزایش صادرات پروفیل مبلی و کاهش عرضه آن در بازار داخلی طبق قانون عرضه و تقاضا باعث ایجاد کمبود در داخل و افزایش قیمت ها میشود.

3.قیمت مواد اولیه

از سنگ آهن، شمش تولید می شود، شمش تحت نورد تبدیل به ورق شده و از ورق برای ساخت لوله و پروفیل استفاده می شود. به این ترتیب آهن ماده ی اولیه فولاد و تمامی محصولات فولادی چون پروفیل مبلی است.  با توجه به این که 90% قیمت پروفیل مربوط به قیمت ورق روغنی مصرفی آن برای تولید است، نوسانات قیمت ماده ی اولیه تولید ورق که همان آهن است، با درصد بالایی قیمت پروفیل را دچار تغییرات می کند.

4.میزان تولید داخل

منظور از میزان تولید همان نسبت عرضه بر تقاضا است. طبق قانون عرضه و تقاضا قیمت یک محصول به میزان تقاضای خریدار و در دسترس بودن آن بستگی دارد. افزایش تولید و در پی آن افزایش عرضه پروفیل مبلی در بازار باعث کاهش قیمت ها و بر عکس آن کاهش تولید یا افزایش تقاضا باعث کمبود و در نتیجه افزایش قیمت ها می شود. اگر شرکت های تولید کننده ی مواد اولیه فولادی چون فولاد مبارکه به طور خود خواسته تصمیم بر کاهش میزان تولید خود بگیرند یا تحت تاثیر اتفاقاتی مجبور به این کار باشند قاعدتا کارخانه تولید پروفیل مبلی هم برای تولید با کمبود مواجه می شود و عدم تامین نیاز بازار افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت. در صورتی که با احداث کارخانه ای جدید موجوی بازار زیاد و یا با تعطیلی پروژه های عمرانی حجم مصرف کم بشود باز هم طبق قانون عرضه و تقاضا، پیشی گرفتن میزان عرضه بر تقاضا باعث کاهش قیمت ها می شود.

5.هزینه تولید برای کارخانه

هزینه های تولید برای کارخانه به سه بخش تقسیم می شود. هزینه انرژی، هزینه ماشین آلات و هزینه حقوق و دستمزد کارگران. هزینه انرژی از جانب دولت تعیین می شود. معادن غنی نفت و گاز کشور باعث شده تامین انرژی برای کارخانه های داخلی به نسبت هزینه ی زیادی نداشته باشد اما با توجه به این که صنعت فولاد در تمامی رده ها بسیار انرژی بر هست افزایش هزینه انرژی تاثیر زیادی بر هزینه های تولید خواهد گذاشت. هزینه ماشین آلات وابسته به قیمت دلار هست زیرا همان طور که توضیح دادیم دانش تولید ماشین آلات صنعت فولاد بومی نیست. هر عاملی که باعث نوسان قیمت دلار بشود بر قیمت ماشین آلات کارخانه تولید پروفیل و فولاد و  هزینه تعمیرات آن ها هم تاثیر گذار است. هزینه حقوق و دستمزد کارگران هم مثل قیمت انرژی از جانب دولت تامین می شود.

جمع‌بندی

قیمت پروفیل سبک نه فقط به این پنج عامل بلکه به مجموعه ای از عوامل مرتبط است که هر کدام به میزان متفاوتی اثرگذارند. در بین تمامی این عوامل ما به بررسی پنج مورد از مهم ترین آن ها پرداختیم که شناختشان کمک شایانی برای صنعتگران خواهد بود تا بتواند محصولات مورد نیاز خود را به موقع و به قیمت خریداری کنند. علاوه بر آن داشتن آگاهی نسبت به عوامل موثر بر نوسان قیمت دیدی درست به صنعتگر برای پیشبینی نوسانات بازار می دهد.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402