به نقل از خبرگزاری فارس چندین سال است که در فصول گرم، کشور با مشکل کمبود آب مواجه می شود به همین دلیل دستگاه های بالادستی در حوزه های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و … کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از این منابع را در دستور کار خود قرار داده اند. اگرچه حدود 70% مصرف آب کشور مربوط به بخش کشاورزی است اما برنامه ریزی بخشی و جزیره ای نمی تواند راه حل این مشکل باشد و این معضل نیازمند راه حلی جامع در تمامی حوزه ها با مدیریت یکپارچه است.

در این راستا صنایع بخش مهمی هستند چرا که اغلب آن ها مصرف آب بالایی دارند. استفاده از روش های نوین در صنایع آب بری چون فولاد کمک می کند همزمان با افزایش راندمان تولید، مصرف آب هم به حداقل ممکن کاهش یابد به همین خاطر صنعت فولاد ما نیازمند سرمایه گذاری های جدید در این زمینه برای کاهش وابستگی به آب خام است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین فولاد سازان استان اصفهان اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است. یکی از این اقدامات جمع آوری و تصفیه ی فاضلاب شهرهای اطراف و استفاده از آن در فرآیند چرخه است. این اقدام هم برای ساکنین این شهرها اقدام مثبتی بوده است و هم با تامین بخشی از نیاز صنعت توانسته وابستگی صنایع به آب زاینده رود و سفره آب های زیرزمینی را کاهش دهد.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب نیا در این مورد گفت: به کمک تصفیه خانه های موجود در کارخانه طی 4 سال آینده مصرف آب خام این مجموعه به صفر خواهد رسید. در این زمینه انتقال پساب 9 شهر اطراف در حال اجرایی شدن است و انتقال پساب 6 شهر جدید نیر در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است. ایشان در ادامه افزود این مجموعه امیدوار است با این اقدام برداشت آب از زاینده رود را به جز برای آب بهداشتی به حداقل و چیزی نزدیک به صفر برساند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی در زمینه تولید انواع ورق های فولادی چون ورق روغنی و ورق سیاه است. تولیدات این واحد صنعتی در صنایع خودروسازی، قطعه سازی، بسته بندی و انواع لوله و پروفیل سبک و سنگین به طور عمده مورد استفاده قرار می گیرد.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 5 تیر 1401