به نقل از پیام آوران معدن و فولاد قیمت جهانی فولاد روند کاهشی پیش رو دارد اما به چه علت بازار فولاد ایران نه تنها تحت تاثیر این روند قرار نگرفته بلکه با افزایش قیمت هم همراه بود است؟

در بازار جهانی میزان تقاضا برای فولاد و محصولات فولادی چون پروفیل و لوله مبلی و سنگین و تلاطم های ایجاد شده از جنگ روسیه و اوکراین کاهش پیدا کرده است ، همچنین روسیه برای دور زدن تحریم ها محصولات فولادی خود را با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی فولاد روانه بازار کرده است. تمامی این موارد باعث شده قیمت جهانی روندی نزولی داشته باشد این روند رو به پایین می تواند سیگنالی کاهشی برای قیمت های ایران هم باشد اما قطعی های برق نه تنها این سیگنال را خنثی کرده بلکه باعث افزایش قیمت ها نیز شد است.

از نخستین روزهای امسال زمزمه هایی در مورد قطعی برق صنایع با شروع گرما هوا و افزایش مصرف برق بود. با توجه به این که قطعی ها به شکل قابل توجهی بر میزان تولید اثر می گذارند انتشار این اخبار با وجود روند کاهشی قیمت جهانی باعث افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی چون قیمت پروفیل سبک و سنگین شد. میزان تقاضا برای این مقاطع تغییری نداشته به همین دلیل انتظار می رود با فروکش کردن هیجانات بازار علی رغم کاهش تولید و افزایش تورم قیمت ها دوباره کاهش پیدا کند.

اما دلیل عدم توانایی دولت در تامین برق چیست؟

در سال های اخیر توجه کافی به توسعه ی زیرساخت نیروگاه های برق نشده است و قیمت های دستوری تمایل سرمایه گذاران خصوصی برای سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش داده است. ایران جزء بزرگترین دارندگان منابع نفت و گاز جهان است به علاوه ی آن که بخش اعظمی از مناطق آن مناسب احداث نیروگاه های خورشیدی است با این وجود شاهد کمبود برق برای صنایع و بخش خانگی هستیم . اگر چه دولت ظاهرا با هدف حمایت از صنایع بهای انرژی را در کشور واقعی نکرده اما امروز دود این تصمیم با قطعی برق و کاهش تولید و عرضه و در نهایت تورم در چشم صنایع و مردم می رود.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 24 خرداد 1401