لیتیوم یکی از عناصر بسیار استراتژیک مورد استفاده در ذخیره سازی انرژی است. این فلز تا حد زیادی کاربردی است و صنایع مختلف به آن نیاز مبرم دارند. به خصوص در عصر حاضر که به سمت برقی شدن تجهیزات می‌رویم، و باتری لیتیومی به عنوان اصلی‌ترین عنصر در برقی شدن تجهیزات، به لیتیوم برای ساخت نیاز دارد.

لیتیوم (Lithium) اولین فلز قلیایی در جدول تناوبی است که از عناصری مانند سدیم (Na) تشکیل شده است. لیتیوم عنصر بسیار واکنش پذیر و قابل اشتعال است که در طبیعت به حالت خالص وجود ندارد، اما می‌توان آن را در مقادیر کم از سنگ، خاک رس و آب نمک استخراج کرد.

سهم عمده استخراج و تولید لیتیوم در بین 11 کشور شیلی، استرالیا، آرژانتین، چین، روسیه، کانادا، زیمباوه، پرتقال، برزیل، بولیوی و ایالات متحده است.

باتوجه به اهمیت لیتیوم در دنیا، کشف ذخایر آن در ایران، می‌تواند یک خبر بسیار امیدوارکننده باشد. همدان شهری است که میزبان این فلز گرانبها است. در اسفند 1401، مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت، از کشف ذخیره ۸ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تنی کانسنگ لیتیوم در همدان خبر داد. ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادرخاکی و فلزات باارزش دسترسی پیدا کرده و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان است. کشف این ماده مهم معدنی در یک منطقه رسی در کشور منحصر به فرد است. البته چندی پیش، کانسنگ لیتیوم در یزد نیز کشف شده بود.

قهاوند، شهر لیتیومی ایران

قهاوند شهری در استان همدان است که در ۵۰ کیلومتری شرق این شهر واقع شده است. این شهر، با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر، از گذشته تاکنون به عنوان یکی از مراکز مهم کشاورزی و دامداری در استان همدان شناخته می شده است. قهاوند، در دشتی واقع شده است که از شمال به کوه الوند، از جنوب به کوه های خرقان، از غرب به شهر همدان و از شرق به استان مرکزی محدود می شود.

آب و هوای قهاوند، معتدل کوهستانی است و زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد. اقتصاد قهاوند، بر پایه کشاورزی و دامداری است. از جمله محصولات کشاورزی این شهر می توان به گندم، جو، یونجه، چغندر قند و هندوانه اشاره کرد. از جمله محصولات دامی این شهر می توان به شیر، گوشت، تخم مرغ و عسل اشاره کرد.

قهاوند، دارای جاذبه های گردشگری متعددی است که از جمله آنها می توان به مواردی نظیر مسجد جامع قهاوند، قلعه قهاوند، غار قهاوند و آبشار قهاوند اشاره کرد. قهاوند، با کشف معدن بزرگ لیتیوم چاه شیرین، به عنوان «شهر لیتیومی ایران» شناخته می شود. این امر، فرصت های جدیدی را برای توسعه این شهر ایجاد کرده است.

قیمت قوطی آهن

بزرگترین معدن لیتیوم ایران

شهر قهاوند، به دلیل وجود معدن بزرگ لیتیوم چاه شیرین، به عنوان «شهر لیتیومی ایران» شناخته می شود. معدن چاه شیرین، یکی از بزرگترین معادن لیتیوم در جهان است که دارای ذخایر بالغ بر ۸.۵ میلیون تن کانسنگ لیتیوم است. این میزان، ایران را به چهارمین کشور دارنده ذخایر لیتیوم در جهان تبدیل می کند.

ذخایر لیتیوم معدن چاه شیرین در عمقی بین ۱۵ تا ۲۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد و از نوع «سنگ یشم» است. این نوع کانسنگ لیتیوم، دارای خلوص بالایی است و نیاز به فرآوری کمتری دارد. معدن چاه شیرین از سال ۱۳۹۹ مورد بهره برداری قرار گرفته است و در حال حاضر، یکی از مهم ترین منابع درآمدی استان همدان است.

کشف معدن چاه شیرین، تحولی بزرگ در صنعت معدن ایران ایجاد کرد و ایران را به یکی از قطب های تولید لیتیوم در جهان تبدیل کرد. لیتیوم، یکی از مواد استراتژیک در صنایع مختلف، از جمله صنایع خودروسازی، باتری سازی و الکترونیک است.

کشف معدن چاه شیرین، فرصت های جدیدی را برای توسعه شهر قهاوند ایجاد کرده است. از جمله این فرصت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد اشتغال: معدن چاه شیرین، نیاز به نیروی کار زیادی دارد. این امر باعث ایجاد اشتغال برای جوانان و ساکنان منطقه خواهد شد.
  • توسعه زیرساخت ها: توسعه معدن چاه شیرین، نیاز به توسعه زیرساخت های منطقه دارد. این امر باعث بهبود زیرساخت های شهر قهاوند خواهد شد.
  • رشد اقتصادی: توسعه معدن چاه شیرین، باعث رشد اقتصادی منطقه خواهد شد. این امر باعث افزایش درآمد و رفاه مردم منطقه خواهد شد.

شهر قهاوند، با بهره گیری از فرصت های ایجاد شده توسط معدن چاه شیرین، می تواند به قطب جدیدی در اقتصاد ایران تبدیل شود.