از فروردین 1402، شاخص فلزات ماهانه برای انرژی‌های تجدیدپذیر در یک روند جانبی فشرده قرار داشت. کاهش تقاضا و کاهش تولید مواد برای این فلزات مخصوص باتری در چین و همچنین عرضه بیش از حد مواد همچنان فشار نزولی بر شاخص وارد می‌کند. با این حال، در ماه جاری، شاخص در نهایت روند نزولی خود را شکست و 4.75 درصد افزایش یافت. تلاش‌های محرک چینی احساسات صعودی قابل توجهی را برای این شاخص ایجاد کرد. علاوه بر این، پروژه‌های تجدیدپذیر در ایالات متحده به لطف برخی مفاد جدید قانون کاهش تورم که در 10 خرداد 1402 منتشر شد، مولد باقی می‌مانند. پیامدهای این عوامل بر قیمت فلزات در سال 2024 در چشم‌انداز سالانه 2024 در آینده‌ای نزدیک (ماه آینده) در صباپروفیل منتشر خواهد شد.

با این حال، این شاخص در حال حاضر به مبارزه با برخی احساسات نزولی ادامه می‌دهد. به‌ویژه سیلیکون همچنان در عرضۀ بالا باقی می‌ماند و فشار نزولی بلندمدتی را بر شاخص اعمال می‌کند. فلزات باتری به دلیل گذار انرژی سبز در حال جریان یافتن از مکان‌هایی مانند اندونزی و چین هستند. سرانجام، روند قیمتی ورقه فولادی فعلاً قوی باقی می‌ماند و کبالت نیز در حال افزایش است، شاید کفی نزدیک به پایین‌ترین قیمت پنج‌ساله خود پیدا کرده باشد.

شکست در حرکت به سمت انرژی پاک در ایالات متحده

ایالات متحده به حرکت به سمت انرژی پاک ادامه می‌دهد، اما چالش‌ها و موانعی وجود دارد که باید در نظر گرفت. یکی از چالش‌ها، فرآیند طولانی صدور مجوز برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر است. در واقع، داده‌های آزمایشگاه ملی لارنس برکلی تعداد معوقی از عملیات تجدیدپذیر در انتظار تامین مالی را نشان می‌دهد. این عقب ماندگی همچنان باعث ایجاد تاخیر و موانع در ساخت زیرساخت‌های انرژی پایدار می‌شود. این می‌تواند به کاهش تقاضا و کاهش قیمت فلزاتی مانند فولاد و آلومینیوم کمک کند. ایالات متحده برای تسریع در پذیرش پروژه‌های انرژی پایدار، باید فرآیند تصویب را ساده کند و موانع نظارتی را حذف کند.

چالش دیگر تأثیر بالقوه زیست محیطی تولید هیدروژن است. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که نشت هیدروژن به جو می‌تواند به تغییرات آب و هوایی کمک کند. بنابراین، بسیار مهم است که ایالات متحده به دقت تأثیرات زیست محیطی تولید هیدروژن در مقیاس بزرگ را در نظر بگیرد. به طور خاص، این کشور باید سیستم‌های هیدروژنی را به درستی، ایمن و با مواد با کیفیت بالا بسازد تا از هرگونه تاثیر منفی بر جو جلوگیری نماید.

موانع سبز شدن

قانون جدید وزارت کشور آمریکا را موظف می‌کند که زمین‌های عمومی را برای حفاری نفت و گاز در دسترس قرار دهد. واضح است که این می‌تواند اثرات مضری بر اکوسیستم داشته باشد و به تغییرات آب و هوایی کمک کند. در واقع، بسیاری از دانشمندان نگران پتانسیل بهره برداری از این زمین‌ها هستند.

این نشان می‌دهد که چگونه تغییر ایالات متحده به سمت انرژی پایدار مستلزم دستکاری اهداف و منافع رقابتی است. در واقع، ساخت زیرساخت‌های انرژی پاک بسته به اینکه کدام حزب سیاسی در قدرت است، چهره‌های متفاوتی به خود می‌گیرد. ایجاد تعادل بین نیاز به خطوط برق بین ایالتی، ساخت نیروگاه‌ها و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، به ویژه هنگامی که صحبت از جلب رضایت همه احزاب سیاسی باشد، می‌تواند دشوار باشد. بنابراین، ایجاد حمایت دوجانبه از اقدامات انرژی تجدیدپذیر بسیار مهم است.

قیمت فلزات

فلزات باتری: نگاهی فراتر از چین

مقاله اخیر وال استریت ژورنال موضوع جالبی را برجسته کرده است: بسیاری از کشورهای غربی فلزات باتری را که یک عنصر کلیدی در تغییر به سمت انرژی سبز هستند، از مکان‌هایی غیر از چین تامین می‌کنند. به گفته وال استریت، رقابتی در بین این کشورها برای کنترل زنجیره تامین وسایل نقلیه الکتریکی که به آفریقا منتهی می‌شود، وجود دارد. جمهوری دموکراتیک کنگو در حال حاضر به عنوان منبع اصلی جهانی کبالت عمل می‌کند. با این حال، فلزاتی مانند سیلیکون در درجه اول از طریق واردات از چین می‌آیند. با این وجود، ایالات متحده به جستجوی جایگزین‌هایی فراتر از چین برای تامین فلزات حیاتی برای حرکت این کشور به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه می‌دهد.

به عنوان مثال، اندونزی بخش عمده‌ای از نیکل جهان را تولید می‌کند، یک ماده معدنی همه کاره که در بسیاری از فناوری‌های انرژی پایدار و فلزات باتری استفاده می‌شود. اندونزی همچنین میزبان بخش قابل توجهی از ذخایر نیکل جهان است که مطمئناً این کشور را در خط مقدم بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های آینده قرار خواهد داد.

سایر منابع برای فلزات باتری

برخی از کشورها از جمله ویتنام و میانمار دارای ذخایر بالایی از خاک‌های کمیاب هستند. با وجود این، بیشتر تولید جهانی عناصر خاکی کمیاب در چین متمرکز است. با این وجود، این کشورهای آسیایی پتانسیل منابع قابل توجهی برای کشورهایی دارند که به دنبال دستیابی به عناصر کمیاب خاکی هستند.

استرالیا 52 درصد از سهم بازار تولید لیتیوم را در اختیار دارد. لیتیوم برای تولید باتری‌های قابل شارژ برای گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی ضروری است. در نتیجه، استرالیا، همراه با شیلی، همچنان منبع قابل اعتماد لیتیوم خام برای کشورهای سراسر جهان است. علاوه بر این، انتظار می‌رود که معادن عناصری مانند نئودیمیم که در توربین‌های بادی استفاده می‌شود، در کارولینای شمالی و کانادا شروع به کار کنند.

توجه به این نکته مهم است که تنها چند کشور مقدار قابل توجهی مواد معدنی انتقال انرژی و فلزات باتری تولید می‌کنند. در نتیجه، هرگونه تغییر در نهادها، قوانین یا سیاست‌های آن‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی گسترش عرضه را پیچیده کند.