یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده تخت خواب‌ها، قسمتی است که تشک روی آن قرار می‌گیرد که به اصطلاح به آن کفی تخت خواب می‌گوییم. آهن زیر تشک تخت خواب یا کفی تخت، یک صفحه فلزی است که زیر تشک قرار گرفته و وظیفه‌ی تحمل وزن تشک، روتختی و افرادی که روی آن می‌خوابند را بر عهده دارد. این صفحه معمولاً از جنس آلیاژ فولاد ساخته می‌شود و می‌تواند به‌صورت یک تکه یا چند تکه باشد. کفی تخت خواب‌های قدیمی معمولاً از جنس چوب ساخته می‌شدند، اما امروزه بیشتر از کفی‌های فلزی استفاده می‌شود. کفی‌های فلزی مزایای زیادی نسبت به کفی‌های چوبی دارند، از جمله استحکام و مقاومت بالاتر، دوام بیشتر، قابلیت تحمل وزن بیشتر و حتی قیمت مناسب‌تر.

کفی‌های تخت‌خواب همچنین نقش مهمی در سلامتی شما و جلوگیری از کمردرد دارند. بهترین کفی تخت باید در عین حال که راحت باشد، دوام خیلی خوبی هم داشته باشد و به سرعت خراب نشود. در صورت ضعیف بودن کفی، تخت تحمل وزن تشک را ندارد و به زودی با تختی شکسته روبه‌رو خواهید شد. در واقع، اگر کفی تخت مناسبی نداشته باشید، اگر بهترین تشک دنیا هم داشته باشید به شما کمکی نخواهد کرد.

کفی‌های فلزی تخت خواب معمولاً در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و می‌توان آنها را با توجه به سایز تخت خواب انتخاب کرد. در بعضی از موارد این کفی‌ها به تخت متصل می‌شوند و گاهی نیز جدا هستند.

نکته ای که باید در هنگام ساخت یا خرید کفی‌های فلزی به آن توجه نمایید، ضخامت فلز به کار رفته در ساخت آن است که اگر نازک باشد امکان خم شدن بر اثر وزن یا فشار در آن افزایش می‌یابد. اما اگر یکی کفی تخت با کیفیت فلزی، تهیه نمایید تا سالیان سال از سلامت آن خیالتان راحت خواهد بود. کفی‌های فلزی به ویژه برای کودکان پیشنهاد می‌شود زیرا در برابر شیطنت‌هایی مثل بالا و پایین پریدن رو تخت، مقاوم‌تر هستند.

کفی تخت جک دار

نوعی دیگری از کفی‌های تخت خواب که در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده‌اند، با نام کفی‌های جک دار شناخته می‌شوند. این کفی‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که توسط دو یا سه جک فلزی بلند شده و شما می‌توانید به قسمت زیرین آن‌ها دسترسی داشته باشید. این نوع جک‌ها تحمل بالایی دارند و می‌توانند وزن خود کفی، تشک و روتختی را به راحتی تحمل کنند.

یکی از بزرگترین مزایای کفی تخت جک دار، قابلیت دسترسی به فضای زیر تخت است. این فضای خالی می‌تواند برای قرار دادن وسایل مختلف استفاده شود. با استفاده از کفی تخت جک دار، دیگر نیازی نیست که برای دسترسی به وسایل زیر تخت، تشک را بردارید. این امر باعث می‌شود که فضای اتاق خواب مرتب‌تر و منظم‌تر به نظر برسد.

آموزش ساخت کفی فلزی تخت خواب

اگر پسر باشید و در دوران جوانی به سربازی رفته باشید، احتمالاً تخت‌های آن دوران را به خاطر دارید که تمام فلزی ساخته می‌شدند. دلیل اصلی این قضیه قیمت پایین کفی فلزی نسبت به کفی چوبی است. کفی‌های فلزی معمولاً به صورت یکسره به تخت متصل شده‌اند. اما در مورد این کفی‌ها نیز می‌توان گفت که جنس آن بسیار مهم است. اگر کفی تخت از ورقه‌های فلزی نازک و بی‌کیفیت ساخته شده باشند به‌راحتی خم شده و آسیب می‌‎بینند.

آموزش ساخت کفی فلزی تخت خواب

قوطی آهن یا همان پروفیل آهن یکی از پرکاربردترین مقاطع فلزی است که در ساخت کفی تخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قوطی آهن از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند. این امر باعث می‌شود که کفی تخت از استحکام کافی برای تحمل وزن تشک، روتختی و افراد استفاده کننده برخوردار باشد. قوطی آهن همچنین از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است و می‌تواند در برابر عوامل محیطی مانند زنگ زدگی و خوردگی مقاومت کند. این امر باعث می‌شود که کفی تخت از دوام و طول عمر بالایی برخوردار باشد. قیمت قوطی آهن نیز به نسبت سایر مقاطع فولادی مناسب‌تر است و می‌تواند با بودجه‌های مختلف سازگار باشد. این امر باعث می‌شود که کفی تخت از قیمت مناسبی برخوردار باشد.

قوطی آهن در اصطلاح به تمامی پروفیل‌هایی گفته می‌شود که از ورق‌های فولادی و به روش رول فرمینگ (فرم دادن نوار ورق و جوش درز آن) تولید می‌شوند، این پروفیل‌ها از ورق‌های فولاد کربنی ST11-14 یا ST37 در طول استاندارد 6 متر تولید شده و بهترین گزینه برای ساخت هر نوع سازه یا استراکچر فولادی هستند. قیمت ورق سیاه نقش اصلی را در قیمت پروفیل آهن بازی می‌کند. ورق سیاه، ورقی است که در نتیجه فرآیند نورد گرم تولید می‌شود.

برای ساخت کفی تخت خواب با قوطی آهن، می‌بایست ابتدا ابعاد پروفیل‌های مورد نیاز خود را تهیه نمایید. برای استحکام بیشتر کفی، می‌بایست این پروفیل‌ها را به صورت افقی و عمودی بر روی یکدیگر پیچ و مهره نمایید تا استحکام لازم را ایجاد کنید.

در ادامه، مراحل ساخت کفی تخت خواب با قوطی آهن را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم:

  1. ابعاد پروفیل‌های مورد نیاز را تهیه نمایید.
  2. پروفیل‌های افقی را به صورت موازی بر روی یکدیگر قرار دهید و آنها را با پیچ و مهره به یکدیگر متصل کنید.
  3. پروفیل‌های عمودی را به صورت عمود بر پروفیل‌های افقی قرار دهید و آنها را نیز با پیچ و مهره به یکدیگر متصل کنید.
  4. در صورت نیاز، می‌توانید از ورق فلزی برای پوشاندن کفی تخت استفاده نمایید.

قیمت قوطی آهن

پروفیل آهن, طراحی و ساخت, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 22 آبان 1402