تخت‌خواب پر استفاده‌ترین و مهم‌ترین وسیله در اتاق‌خواب و حتی خانه است. یک تخت‌خواب خوب، مقاوم و راحت تفاوت بین یک شب آرام و یک خواب آشفته است. به همین خاطر است که راحتی و استحکام این محصول به یک اندازه مهم و بر کیفیت تولید آن اثرگذار است. تولید تخت‌خواب با فولاد و به طور خاص پروفیل سبک، سطحی از استحکام و مقاومت را ایجاد می‌کند که به‌هیچ‌وجه در نمونه‌های مشابه تولید شده از سایر مواد اولیه دیده نمی شود. دقیقا به همین خاطر است که از اسکلت آسمان خراش‌ها تا بدنه‌ی تخت‌خواب شما اکثر محصولات مصرفی ماندگار و مقاوم از فولاد ساخته می‌شود. پیش از این در مقاله “ساخت تخت خواب با لوله مبلی و پروفیل سبک” در رابطه با ساخت یک تخت خواب ساده با استفاده لوله و پروفیل سبک صحبت نمودیم. اما در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با ساخت تخت خواب دو طبقه اندکی صحبت نماییم.

تخت خواب دو طبقه یکی از راه حل‌های کاربردی برای صرفه جویی در فضا در اتاق خواب است. این تخت خواب ها فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند و می توانید از آن برای قرار دادن وسایل دیگر مانند میز تحریر، کمد لباس، یا سایر مبلمان استفاده کنید. تخت خواب دو طبقه همچنین گزینه مناسبی برای خانواده هایی است که دارای فرزندان متعدد هستند. این تخت خواب ها به شما کمک می کنند تا در یک اتاق خواب، فضای کافی برای همه فرزندان خود فراهم کنید.

علاوه بر این، تخت خواب دو طبقه می تواند یک گزینه سرگرم کننده و هیجان انگیز برای کودکان باشد. آنها می توانند از فضای زیر تخت برای بازی، مطالعه، یا سایر فعالیت های خود استفاده کنند. ساخت تخت خواب دو طبقه معمولاً از ساخت دو تخت خواب تکنفره معمولی ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است. البته، تخت خواب دو طبقه نیز معایبی دارد. یکی از معایب این تخت خواب ها این است که برای کودکان خردسال یا افراد مسن ممکن است خطرناک باشد. همچنین، اگر اتاق خواب شما کوچک باشد، ممکن است فضای زیر تخت برای شما مفید نباشد.

در نهایت، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا از تخت خواب دو طبقه استفاده کنید یا خیر، به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک راه حل کاربردی برای صرفه جویی در فضا هستید، تخت خواب دو طبقه می تواند یک گزینه عالی برای شما باشد.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که به جای خرید تخت دو طبقه، خودتان آن را بسازید؟ مزایای قابل توجهی برای ساخت تخت دو طبقه وجود دارد. اگر دست به آچار هستید و می‌توانید با ابزارهای رایج کار کنید، می‌توانید عملیات ساخت را در چند روز آخر هفته انجام دهید. حتی ممکن است یک کارشناس استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

تخت خواب دو طبقه

چرا لوله و پروفیل سبک؟

انواع مختلفی از فلزات وجود دارند که می توانید از آنها در ساخت تخت خواب دو نفره (bunk bed) استفاده نمایید. اما ما در اینجا پروفیل سبک را به شما پیشنهاد می کنیم. چرا؟ برای اینکه متوجه شوید که چرا این مقطع فلزی را به شما پیشنهاد می دهیم، باید اندکی با فرآیند ساخت پروفیل سبک آشنا شوید. وقتی تختال‌های فلزی که به آنها اسلب نیز گفته می شود از کوره بیرون می آیند، آماده فرآیندی می شوند به نام نورد گرم.

در طی این فرآیند، ورق های ضخیم، با استفاده از غلتک هایی که در مسیر نورد وجود دارند و در طی چندین مرحله، ضخامت خود را تا حد زیادی از دست می دهند. درنهایت بعد از گذر از چند مرحله، یک رول از این محصول ساخته می شود که به آن ورق گرم یا ورق سیاه می گویند. قیمت ورق سیاه در مقایسه با سایر ورق ها، ارزانتر است زیرا فرآیندهای کمتری بر روی آن انجام شده است.

اگر این ورق سیاه وارد مرحله ساخت پروفیل شود، محصول خروجی، پروفیل آهن یا همان پروفیل سنگین خواهد بود. این پروفیل دارای ضخامت بالایی است و به همین دلیل وزن آن نیز بالاست. همین موضوع باعث می شود که ما پروفیل آهن را برای ساخت تخت خواب دو طبقه مناسب ندانیم.

اما اگر ورق سیاه وارد فرآیند دیگری به نام نورد سرد شود، عملیات‌های دیگری بر روی آن صورت گرفته و از ضخامت ورق کاسته می‌شود. سپس این ورق از یک حوضچه روغن عبور می کند و درنهایت محصول نهایی یک رول خواهد بود که به آن ورق روغنی می گویند.

این ورق ماده اولیه در ساخت پروفیل سبک است. میزان ضخامت این ورق به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و وزن آن نیز کمتر شده است و به همین دلیل برای ساخت تخت خواب دو طبقه بسیار مناسب است.

اما در ساخت تخت خواب دو طبقه از لوله مبلی استفاده کنیم یا پروفیل سبک؟

در پاسخ باید گفت که از نظر فرآیندی، خیلی تفاوتی بین لوله مبلی و پروفیل سبک وجود ندارد و فقط شکل آنهاست که متفاوت است. لوله دارای شکل دایره ای است و پروفیل دارای اشکال مربع یا مستطیل شکل. با توجه به سلیقه خود می توانید کاملاً از پروفیل در ساخت استفاده کنید و یا ترکیبی از لوله و پروفیل.

تفاوت قیمت پروفیل سبک با قیمت لوله مبلی نیز تقریباً مشابه است و از این نظر نیز اختلافی وجود ندارد.

تخت دو طبقه بخریم یا بسازیم؟

ساختن تخت دوطبقه به جای خرید آن، چند مزیت عمده دارد. ساخت تختخواب دو طبقه باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما می‌شود و درنهایت تختخوابی با کیفیت بسیار بالاتر از آنچه می‌توانید در فروشگاه بخرید، خواهید داشت. آن‌ها همچنین یادگاری برای فرزندان و حتی نوه‌های شما خواهند بود. ساخت یک تخت دوطبقه، می‌تواند یک پروژه آسان تا متوسط باشد که انجام آن یک یا دو روز طول می‌کشد. خیلی به این موضوع بستگی دارد که چه امکاناتی می‌خواهید برای آن طراحی کنید و چقدر توانایی‌های فنی دارید.

ترکیب چوب و پروفیل سبک

اگر بتوانید در طراحی خود از ترکیب چوب و پروفیل سبک استفاده کند، تختی بسیار گرم و زیبا خواهید داشت که احتمالاً بتواند نظر خیلی‌ها را به خود جذب کند. حتی شاید بتوانید در آینده چند پروژه هم بگیرید و این موضوع برای شما سودآوری نیز داشته باشد!

در تصویر زیر تختی دو طبقه را مشاهده می‌کنید که به جای قرار دادن تخت در زیر، یک میز کار طراحی شده است. پس لزوماً تخت دو طبقه برای این نیست که حتماً باید دو نفر باشید. ممکن است فضای شما محدود باشد و نیاز به انتقال فضای خواب به بالای فضای کار خود را داشته باشید. این طراحی خیلی فوق العاده و جذاب است.

طراحی تخت دو طبقه

نقشه ساخت تخت خواب دو طبقه فلزی

1. طراحی الگو اولیه

واضح است که فرآیند تولید هر محصولی باید از طراحی الگو اولیه شروع شود. در رابطه با ساخت تخت دو طبقه نیز این موضوع صادق است. زمان طراحی الگو و تعیین ابعاد باید نکاتی چون چگونگی حمل و نصب هم مد نظر قرار گیرد. باتوجه به این که ابعاد تخت‌ها در طراحی‌های مدرن معمولاً بزرگ‌تر درنظر گرفته می‌شود طراح تلاش می‌کند قطعات را به گونه‌ای طراحی کند که به طور جداگانه تولید و در محل مصرف مونتاژ شوند. به این شکل خریدار مشکلی برای عبور دادن تخت از درب‌های ورودی و انتقال به داخل خانه نخواهد داشت. به خصوص در رابطه با تخت 2 طبقه که دارای اجزای بیشتری نسبت به تخت‌های عادی یک طبقه می‌باشد.

نقشه ساخت تخت خواب دو طبقه فلزی

ارتفاع پایه تخت باید به حدی باشد که نشستن و بلندشدن از روی آن برای میانگین قدی زنان و مردان راحت باشد. این ارتفاع باتوجه به نوع تخت تعیین می‌شود. به عنوان مثال ارتفاع تخت کودک و نوجوان کمتر از تخت‌های تک‌نفره و دونفره‌ی بزرگسالان خواهد بود. طراحی تخت‌های نوزادی اما بسیار متفاوت است. ارتفاع آن‌ها از سایر انواع تخت بیشتر است تا جابجایی نوزاد برای والدین راحت‌تر باشد.

در رابطه با تخت دو طبقه کمی پیچیدگی‌ها بیشتر است به خصوص در رابطه با طبقه دوم آن. از آنجایی که بیشتر از این تخت‌ها برای نوجوانان و جوانان استفاده می‌شود، باید برای طبقه دوم موضوعات امنیتی نیز رعایت شود زیرا ارتفاع آن تا زمین زیاد است و احتمال به وجود آمدن حوادث ناگوار نیز بیشتر خواهد بود.

فارغ از نوع تخت، این محصول باید بدنه‌ی مستحکمی داشته باشند. استحکام به این معنا که تخت توان تحمل چندین برابر وزن بیشتر را هم داشته باشد و طی زمان قطعات محکم و چفت کنار هم باقی بمانند. محکم نبودن قطعات و بست‌ها باعث حرکت اجزا و تولید صدا می‌شود که بسیار آزاردهنده است. طراحی و مواد مصرفی برای ساخت پایه تخت نیز با توجه به نوع آن انتخاب می‌شود اما به هر حال و برای تمامی انواع تخت‌ها پروفیل مبلی مقاوم و مناسب است.

همچنین ستون‌هایی که طبقه دوم را به طبقه اول متصل می‌کنند، باید ضخامت بیشتری داشته باشند تا توان تحمل فشارهای وارد شده را داشته باشد. به خصوص بچه‌ها معمولاً علاقه به بازی کردن در طبقه دوم تخت دارند و به همین دلیل فشار بیشتری را از آن ناحیه وارد می‌کنند.

2. برش و آماده‌سازی لوله و پروفیل سبک

بعد از اتمام طراحی، باتوجه به شکل و ابعاد تخت، لوله یا پروفیل سبک با ابعاد و ضخامت مناسب انتخاب و فرآیندهای لازم روی آن انجام می‌شود. گاهی نیاز است این مقاطع برش داده شوند و اتصال مجدد بین آن‌ها با جوشکاری ایجاد شود. گاهی هم تنها با خم‌کاری این تغییر زاویه به وجود میاید. برای تخت‌خواب معمولاً از پروفیل‌های با ضخامت‌هایی بین 0.9 تا 1 میلی‌متر استفاده می‌کنند. ابعاد سطح مقطع می‌تواند متفاوت باشد چرا که بیشتر به نوع طراحی و سلیقه طراح بستگی دارد. ابعاد 60*20 ، 40*20 و 30*30 جز نمونه‌های متداول برای ساخت تخت هستند.

3. مونتاژ قطعات پروفیل سبک

مونتاژ یا ساخت استراکچر تخت با مقاطع فولادی به چند شکل انجام می‌شود. برای این منظور می‌توان از جوشکاری استفاده کرد یا قطعات را با ریخته‌گری از ابتدا با شکل مورد نظر تولید نمود و یا بعد از برش با بست آن‌ها را مجددا با شکل و زاویه مورد نظر به هم متصل کرد.

باتوجه به ضخامت و نوع لوله و پروفیل مصرفی عموماً از جوش برق یا جوش آرگون و MIG برای ایجاد اتصال بین قطعات و ساخت بدنه استفاده می‌کنند. جوشکاری اتصال بسیار قوی و مستحکمی ایجاد می‌کند اما به هرحال حتی بهترین روش‌های جوشکاری هم زائده‌هایی به‌جا‌ می‌گذارد که حتماً باید در مراحل بعدی برداشته شود. این مورد به ویژه برای بخش‌هایی از تخت که در معرض دید قرار دارد بسیار مهم است.

متصل کردن قطعات با بست بسیار ساده‌تر خواهد بود اما با توجه به این که طی زمان احتمال جدا شدن یا شل شدن این بست‌ها وجود دارد گزینه‌ای مستحکم و قوی برای استفاده طولانی مدت نیست.

ریخته‌گری کمتر در طراحی‌های مدرت استفاده می‌شود. این روش بیشتر برای اتصال اجزا مختلف بخش تزئینی بالا و پایین تخت کاربرد دارد. در این روش نقاط اتصال با ریخته‌گری و به کمک قالب‌های طرح‌دار به هم چفت می‌شوند.

4. ساخت تخته‌ی کف

مرحله‌ی بعدی ساخت تخته‌ی کف است. محکم بودن تخته‌ی کف به اندازه‌ی استحکام بدنه اهمیت دارد. معمولاً کفه‌ تخت به دوشکل ساخته می‌شود یا به بدنه متصل است و این دو بخش ساختاری یک پارچه دارند، یا به شکل یک چهارپایه‌ی پروفیلی است که جداگانه روی زمین قرار گرفته و تشک روی آن سوار می‌شود.

در هر دو صورت برای تخته‌های کف عموماً از پروفیل سبک استفاده می‌کنند. همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم استحکام و طول عمر فولاد بسیار بیشتر از سایر مواد اولیه‌ی مصرفی است. شکل تخته‌ی کف بسته به ابعاد و کاربرد طراحی می‌شود.

5. رنگ‌کاری و افزودن جزئیات

پیش از شروع رنگ‌کاری باید تمامی ناخالصی‌ها و زائده‌های سطح پروفیل به طور کامل برداشته شود. ناخالصی‌هایی چون روغن و زائده‌هایی که به واسطه‌ی جوشکاری بر روی سطح به وجود میاید. بعد از تمیز و یکدست شدن این سطح فرآیند رنگ‌کاری قطعات آغاز می‌شود. رنگ پودری یا کوره‌ای برای این منظور بسیار کاربردی است اما نوع رنگ و روشن یا تیره بودن آن کاملا سلیقه‌ای است. در این مورد تنها باید به این نکته توجه داشت که این لایه‌ی رنگ باید بتواند پروفیل را دربرابر زنگ‌زدگی و خوردگی هم مقاوم کند.

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 22 آبان 1402