وسایل ورزشی پارکی برای فعالیت بدنی راحت‌ترین و در دسترس‌ترین وسایل ورزشی همگانی می‌باشد. زیرا که ورزش محدودیت سنی ندارد و در همه جا و همه شرایط و با کمترین تجهیزات و حتی وسایل ورزشی پارکی می‌توان به آن پرداخت.

متخصصان حوزه سلامت این وسایل را با توجه به تاثیر و عملکردشان بر بدن به ۴ گروه کلی تقسیم کرده‌اند که عبارتند از قدرتی، قلبی- عروقی، انعطاف‌پذیری و تعادل و هماهنگی. البته بعضی از دستگاه‌‌‌‌های موجود در پارک‌‌‌‌ها، ممکن است فقط یکی از این ویژگی‌‌‌‌ها را داشته باشد و بعضی دیگر شامل ۲ یا ۳ مورد از موارد ذکر شده شوند.

امروزه، با توجه به افزایش مشغله‌های زندگی و ماشینی شدن جوامع، اهمیت ورزش و فعالیت بدنی برای حفظ سلامتی انسان بیش از پیش آشکار شده است. در این میان، وجود لوازم ورزشی در پارک‌ها به عنوان یک راهکار ساده و در دسترس، می‌تواند نقش بسزایی در تشویق افراد به فعالیت بدنی و ارتقای سلامت عمومی جامعه داشته باشد.

مزایای استفاده از لوازم ورزشی موجود در پارک‌ها عبارتند از دسترسی آسان، تنوع، ایجاد انگیزه، افزایش تعاملات اجتماعی، کاهش استرس، افزایش سلامتی جسم و هزینه رایگان.

تجهیز پارک‌ها به لوازم ورزشی و تشویق مردم به استفاده از آنها، گامی مهم در جهت ارتقای سلامت جامعه و ایجاد یک محیط زیست سالم و شاداب خواهد بود.

یکی از دستگاه‌های جدید ورزشی که امروزه استفاده از آن بیشتر شده است، میمون بارها هستند. میمون‌بارها یکی از لوازم کلاسیک زمین‌های بازی و پارک‌ها هستند که ساعت‌های بی‌پایانی سرگرمی و هیجان را برای کودکان و حتی بزرگسالان فراهم می‌کنند.

یکی از بزرگترین مزایای میمون بارها، تمرینات بدنی آنهاست. بالا رفتن و تاب خوردن روی میله‌ها به تقویت قدرت، هماهنگی و مهارت کمک می‌کند. کودکانی که روی میمون بارها بازی می‌کنند، در یک تمرین، تمام بدن خود را شرکت می‌دهند، عضله می‌سازند و سطح کلی آمادگی جسمانی خود را بهبود می‌بخشند.

این نوع ورزش برای رشد سالم ضروری است و همچنین می تواند به کاهش خطر چاقی و سایر مشکلات سلامتی در آینده کمک کند. با این حال، بسیاری از والدین نگرانی هایی در مورد ایمنی میمون بارها و تأثیر آنها بر سلامت و رشد فرزندان خود دارند. در ادامه، ما مزایای میمون بار و همچنین نگرانی‌های ایمنی که همه خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند را بررسی خواهیم کرد.

مانکی بار

مانکی بار چیست؟

مانکی بار (Monkey Bar) که به نام جیم جنگلی (Jungle Gym) هم شناخته می‌شود، یک وسیله بازی ورزشی است که از میله‌های فلزی یا چوبی که به صورت موازی و افقی در ارتفاع‌های مختلف نصب شده‌اند، تشکیل شده است.

مانکی بار برای افزایش قدرت، تعادل و چابکی کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. این وسیله ورزشی برای بازی و تفریح نیز مناسب است و می‌تواند برای تقویت عضلات دست، شانه، بازو و عضلات مرکزی بدن مفید باشد.

این دستگاه‌های ورزشی را هم می‌توان در پارک‌ها استفاده نمود و هم در باشگاه‌های بدنسازی و برای تمرینات حرفه‌ای.

معادل فارسی دقیقی برای مانکی بار وجود ندارد، و به همین دلیل از نام‌هایی مانند میله میمون، جیم جنگلی، نردبان میمون، نردبان افقی و یا مانکی بار برای آن استفاده می‌شود.

مانکی بار در باشگاه بدنسازی
نمونه‌ای از یک دستگاه مانکی بار در باشگاه بدنسازی

ساخت مانکی بار با استفاده از قوطی آهن

ساخت مانکی بار با قوطی آهن

قوطی آهن یا پروفیل آهن اصطلاحاً به تمامی پروفیل‌هایی گفته می‌شود که از ورق‌های فولادی و به روش رول فرمینگ (فرم دادن نوار ورق و جوش درز آن) تولید می‌شوند، این پروفیل‌ها از ورق‌های فولاد کربنی ST11-14 یا ST37 در طول استاندارد 6 متر تولید شده و بهترین گزینه برای ساخت هر نوع سازه یا استراکچر فولادی مانند مانکی بار هستند.

قیمت پروفیل آهن به عنوان محصولی زیر ساختی که کاملاً در ایران تولید می‌شود به عواملی مختلفی مانند قیمت ورق سیاه، نرخ ارز، عرضه و تقاضا و هزینه‌های تولید وابسته است. ورق سیاه که در نتیجه ورود تختال به فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود، محصول اصلی در ساخت قوطی آهن می‌باشد.

همان‌طور که در عکس‌ها مشاهده می‌نمایید، مانکی بارها مجموعه‌ای از پروفیل‌ها با مقاطع گرد، مربع یا مستطیل هستند که از اتصال آن‌ها به یکدیگر، این وسیله ورزشی ارزشمند ساخته می‌شود.

قیمت قوطی آهن

نکات ایمنی قبل از استفاده از مانکی بار

قبل از استفاده از مانکی بار، برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه‌ای، به نکات زیر توجه کنید:

مانکی بار برای بازی بچه ها

  1. استحکام و پایداری:
    • میله‌ها: از سالم بودن و عدم وجود زنگ زدگی، ترک خوردگی یا خمیدگی در میله‌ها اطمینان حاصل کنید.
    • اتصالات: اتصالات بین میله‌ها و پایه‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که محکم و بادوام هستند.
    • پایه‌ها: از استحکام و ثبات پایه‌ها در زمین اطمینان حاصل کنید.
  2. تناسب با قد و وزن:
    • مطمئن شوید که ارتفاع مانکی بار با قد شما همخوانی دارد.
    • از مانکی بارهایی که برای وزن شما مناسب نیستند استفاده نکنید.
  3. فضای مناسب:
    • فضای کافی برای حرکت و تاب خوردن در اطراف مانکی بار را در نظر بگیرید.
    • از استفاده از مانکی بار در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد خودداری کنید.
  4. گرم کردن:
    • قبل از استفاده از مانکی بار، با حرکات کششی و گرم کردن بدن، عضلات خود را آماده کنید.
  5. لباس مناسب:
    • از لباس‌های مناسب و ورزشی استفاده کنید که آزادی عمل شما را محدود نکنند.
  6. کفش مناسب:
    • از کفش‌های ورزشی با چسبندگی مناسب استفاده کنید تا از لغزش و زمین خوردن جلوگیری شود.
  7. احتیاط و تمرکز:
    • هنگام استفاده از مانکی بار، مراقب و متمرکز باشید.
    • از انجام حرکات خطرناک و آکروباتیک خودداری کنید.
    • به توانایی‌های خود توجه کنید و از حرکات دشوار که فراتر از حد توان شما هستند، پرهیز کنید.
  8. نظارت:
    • کودکان را هنگام استفاده از مانکی بار تحت نظر داشته باشید.
    • به آنها نحوه صحیح استفاده از مانکی بار را آموزش دهید.
  9. استفاده از لوازم ایمنی:
    • در صورت نیاز، از لوازم ایمنی مانند کلاه ایمنی و پد زانو استفاده کنید.
  10. عدم استفاده در صورت نقص:
    • در صورت مشاهده هرگونه نقص یا مشکل در مانکی بار، از استفاده از آن خودداری کنید و تا رفع مشکل، آن را به مسئولین مربوطه اطلاع دهید.

با رعایت نکات ایمنی، می‌توانید از مزایای استفاده از مانکی بار به طور کامل بهره‌مند شوید و از یک تجربه ورزشی لذت‌بخش و ایمن برخوردار باشید.

پروفیل آهن, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 14 بهمن 1402