وُلفرام (wolfram) یا تنگستن (Tungsten) عنصری شیمیایی با نماد W و عدد اتمی ۷۴ است که بالاترین نقطه ذوب را در بین تمام فلزات دارد و به همین دلیل برای تقویت سایر فلزات با آن‌ها آلیاژ می‌شود. تنگستن از دسته فلزهای کمیاب و گران‌بها محسوب می‌شود که تقریباً در طبیعت، به‌صورت خالص یافت نمی‌شود، بلکه فقط می‌توان ترکیبات آن را با سایر عناصر پیدا کرد. تنگستن و آلیاژهای آن در بسیاری از کاربردهای دمای بالا، مانند الکترودهای جوشکاری قوس الکتریکی و عناصر گرمایشی در کوره‌های با دمای بالا استفاده می‌شوند.

مقدار تنگستن در پوسته زمین در حدود 1.5 گرم در هر تن سنگ تخمین زده می‌شود و کشور چین تولید کننده غالب تنگستن در دنیا است. جالب است که بدانید کشور چین بیش از 80 درصد از کل تنگستن استخراج شده را تولید کرده و نزدیک به دو سوم ذخایر جهان را نیز در خود دارد. بیست درصد باقیمانده را نیز کشورهایی مانند ویتنام، روسیه، کانادا و بولیوی، تولید می‌کنند.

تنگستن نسبتاً در برابر حمله اسیدها مقاوم است، به استثنای مخلوط‌های اسیدهای نیتریک و هیدروفلوئوریک غلیظ، و می‌تواند به سرعت توسط مذاب‌های اکسیدکننده قلیایی، مانند مخلوط‌های ذوب شده نیترات پتاسیم و هیدروکسید سدیم یا پراکسید سدیم، مورد حمله قرار گیرد. با این حال، قلیایی‌های آبی بدون تأثیر هستند. در دمای معمولی نسبت به اکسیژن بی‌اثر است، اما در حرارت قرمز به آسانی با آن ترکیب می‌شود و تری اکسید می‌دهد و در دمای اتاق مورد حمله فلوئور قرار می‌گیرد تا هگزا فلوریدها را بدهد.

قیمت جهانی فلز تنگستن

قیمت جهانی فلز تنگستن در تاریخ 20 دسامبر 2023 به 250 دلار در هر کیلوگرم رسید. این قیمت نسبت به روز قبل 0.2 درصد افزایش داشته است. قیمت تنگستن در سال 2023 روند صعودی داشته و از 200 دلار در هر کیلوگرم در ابتدای سال به 250 دلار در هر کیلوگرم در انتهای سال رسیده است. افزایش قیمت تنگستن به دلیل عوامل مختلفی از جمله افزایش تقاضا از سوی صنایع خودروسازی و ساخت و ساز، کاهش عرضه تنگستن از سوی چین و روسیه و افزایش تورم جهانی بوده است.

عوامل موثر بر قیمت جهانی فلز تنگستن

  • تقاضا از سوی صنایع خودروسازی و ساخت و ساز: تنگستن یک ماده ضروری در تولید بسیاری از محصولات از جمله خودرو، لوازم خانگی و ساختمان است. افزایش تقاضا از سوی این صنایع می تواند منجر به افزایش قیمت تنگستن شود.
  • کاهش عرضه تنگستن از سوی چین و روسیه: چین و روسیه دو تولیدکننده بزرگ تنگستن در جهان هستند. کاهش عرضه تنگستن از سوی این کشورها می تواند منجر به افزایش قیمت تنگستن شود.
  • افزایش تورم جهانی: افزایش تورم جهانی می تواند منجر به افزایش هزینه تولید تنگستن شود. این امر می تواند منجر به افزایش قیمت تنگستن شود.

قیمت فلزات

جدول تغییرات قیمت جهانی فلز تنگستن در ده سال گذشته

تاریخ قیمت جهانی فلز تنگستن (دلار در هر کیلوگرم)
دسامبر 2023 250
دسامبر 2022 240
دسامبر 2021 230
دسامبر 2020 220
دسامبر 2019 210
دسامبر 2018 200
دسامبر 2017 190
دسامبر 2016 180

همانطور که مشاهده می کنید، قیمت جهانی فلز تنگستن در ده سال گذشته روند صعودی داشته است. قیمت تنگستن از 180 دلار در هر کیلوگرم در سال 2016 به 250 دلار در هر کیلوگرم در سال 2023 رسیده است.

در ادامه به بررسی تغییرات قیمت جهانی فلز تنگستن در ده سال گذشته می پردازیم:

قیمت جهانی فلز تنگستن

قیمت جهانی فلز تنگستن در ده سال گذشته تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله افزایش تقاضا از سوی صنایع خودروسازی و ساخت و ساز، کاهش عرضه تنگستن از سوی چین و روسیه و افزایش تورم جهانی، روند صعودی داشته است.

در سال 2016، قیمت جهانی فلز تنگستن در محدوده 180 دلار در هر کیلوگرم قرار داشت. با افزایش تقاضا از سوی صنایع خودروسازی و ساخت و ساز، قیمت تنگستن به تدریج افزایش یافت و در سال 2020 به 220 دلار در هر کیلوگرم رسید. در سال 2021، قیمت تنگستن به دلیل کاهش عرضه تنگستن از سوی چین و روسیه، به 230 دلار در هر کیلوگرم رسید. در سال 2022، قیمت تنگستن به دلیل افزایش تورم جهانی، به 240 دلار در هر کیلوگرم رسید. در سال 2023، قیمت تنگستن به دلیل ادامه افزایش تقاضا و کاهش عرضه، به 250 دلار در هر کیلوگرم رسید.