قفسه‌های فلزی یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و با اهمیت در بسیاری از مکان‌های تجاری، اداری و صنعتی مانند فروشگاه‌ها و یا کارگاه‌های صنعتی به شمار می‌آیند، زیرا با استفاده از آن‌ها امکان دسته‌بندی اقلام موجود در محل فراهم خواهد شد. قفسه‌ها از متریال اولیه مختلفی مانند قوطی پروفیل و دیگر قطعات آهنی ساخته می‌شوند که سبب افزایش مقاومت آن می‌گردد.

این قفسه‌ها با ارائه مزایای متعددی نظیر نظم‌دهی به فضا، افزایش کارایی و سهولت دسترسی به اقلام، نقشی کلیدی در ساماندهی محیط‌های مختلف ایفا می‌کنند. مزایای استفاده از قفسه‌های فلزی عبارتند از نظم‌دهی به فضا: قفسه‌های فلزی با ایجاد فضایی مجزا برای هر دسته از اقلام، به نظم‌دهی و ساماندهی محیط کمک می‌کنند. این امر به شما کمک می‌کند تا به سرعت و به آسانی اقلام مورد نیاز خود را پیدا کنید. افزایش کارایی: با استفاده از قفسه‌های فلزی، می‌توانید از فضای موجود به طور بهینه استفاده کنید. این امر به افزایش کارایی و راندمان کاری شما خواهد انجامید. سهولت دسترسی: قفسه‌های فلزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دسترسی به اقلام موجود در آنها آسان باشد. این امر به شما کمک می‌کند تا در زمان خود صرفه‌جویی کنید. استحکام و طول عمر بالا: قفسه‌های فلزی از مواد باکیفیت و مقاوم ساخته می‌شوند و به همین دلیل از استحکام و طول عمر بالایی برخوردارند. تنوع در طرح و اندازه: قفسه‌های فلزی در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود، قفسه مناسب را انتخاب کنید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی طریقه ساخت قفسه با پروفیل قوطی ۲در۲ بپردازیم. با صباپروفیل تا انتهای این مطلب همراه شوید.

قوطی 2 در 2 چیست؟

قوطی 2*2 که به پروفیل 2 در 2 هم شناخته می‌شود یکی از پرکاربردترین قوطی‌های بازار آهن است که در دو استاندارد سبک و سنگین تولید می‌شود. این مقطع فولادی استفاده گسترده‌ای را در صنایع و تولیدات کارخانه‌های مختلف دارد. قوطی 2 در 2 از ضخامت 0.5 میلی‌متر تا 3 میلی‌متر تولید شده و در ساخت محصولات متنوعی مثل نرده و مبلمان و قفسه فروشگاهی و … استفاده می‌شود.

قیمت قوطی 2*2 سبک در واحد وزن، از پروفیل ساختمانی گران‌تر است زیرا قیمت ورق سیاه به نسبت قیمت ورق روغنی کمتر است. اما با این حال به دلیل سبک‌تر بودن، هر شاخه از آن‌ قیمت به صرفه‌تری را خواهد داشت. این پروفیل‌ها که به پروفیل سبک نیز شناخته می‌شوند از ورق‌های روغنی ظریف و سبک ساخته می‌شوند. در مقابل پروفیل‌های ساختمانی از ورق‌های سیاهی ساخته می‌شوند که ضخیم‌ و سنگین‌تر هستند. از این رو می‌توان گفت با این وجود که هر کیلو از پروفیل سیاه یا ساختمانی قیمت پایین‌تری دارد اما به دلیل وزن بالاتر هر شاخه از آن، قیمت بیشتری را خواهد داشت.

قیمت قوطی 2*2

پروفیل 2 در 2 فولادی به طور کلی در دو استاندارد تولید می‌شود. در ادامه به بررسی این استانداردها می‌پردازیم:

استاندارد پروفیل سبک یا مبلی

قوطی 2 در 2 در استاندارد پروفیل مبلی از ورق سرد یا روغنی و در ضخامت‌های 0.5 تا 1.5 میلی‌متر تولید می‌شود. از خصوصیات اصلی این پروفیل‌ها می‌توان به سبک بودن، ظریف و تمیز بودن گوشه‌ها، انعطاف‌پذیری برای خم و کشش و قابلیت جوش و آبکاری آ‌ن‌ها اشاره کرد که باعث شده‌اند تا این پروفیل‌ها به بهترین گزینه برای استفاده در صنایع مختلف تبدیل شوند. از جمله کاربردهای این مقاطع در صنایع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لوازم آشپزخانه
  2. پایه کابینت آشپزخانه
  3. میز، صندلی و مبلمان اداری
  4. قطعات خودرو و موتورسیکلت
  5. تجهیزات بیمارستانی
  6. کانکس و کانتینر
  7. استندهای فروشگاهی
  8. دکل‌های مخابراتی
  9. دستگیره‌های در

نکته مهم: با این وجود که قیمت پروفیل مبلی در واحد وزن از پروفیل آهن بالاتر است اما به خاطر سبک‌تر بودن، قیمت به صرفه‌تری را دارد. از این رو اگر به وزن بالای پروفیل‌های ساختمانی نیازی ندارید حتما از این پروفیل استفاده نمایید.

استاندارد پروفیل آهن

قوطی 2*2 در استاندارد پروفیل آهن به این صورت است که از ورق سیاه یا ورق نورد گرم در ضخامت‌های 1.5، 2، 2.5 و 3 میلی‌متر تولید می‌شود. مشخص است که ضخامت بالای این مقاطع باعث می‌شود تا آن‌ها سنگین‌تر بوده و تحمل فشار و کشش بیشتری را داشته باشند. این پروفیل‌ها در مقایسه با استاندارد مبلی از ظرافت کمتری برخوردار بوده و امکان آبکاری شدن را نیز ندارند. به همین دلیل استفاده از این مقاطع برای صنایع دکوراتیو یا مصارفی که نیاز به وزن پایینی دارند مناسب نمی‌باشد. اما این استاندارد از پروفیل در موارد زیادی کاربرد دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از کلاف پنجره‌های دوجداره، اسکلت زیر شیروانی ساختمان، حفاظ در و پنجره یا تراس، نرده‌ی راه‌پله، مبلمان شهری، راه پله‌‌ی فلزی، پله‌ی فرار،

  1. در و پنجره‌ی پروفیلی
  2. قفسه‌ی فروشگاهی
  3. چارچوب کمد دیواری

هر چند قیمت پروفیل آهن ساختمانی در ظاهر کمتر از قیمت پروفیل سبک است اما بالاتر بودن وزن آن‌ها باعث شده تا هزینه هر شاخه از این پروفیل‌ها بیشتر باشد. به همین دلیل در صورتی که نیاز به تحمل کشش، فشار و یا بار زیادی ندارید نیازی به استفاده ازاین پروفیل‌ها نیست. این موضوع برای مقاطع دیگری مثل قوطی 20 در 20 ، قوطی 40 در 20 ، قوطی 40 در 40 ، قوطی 60 در 60 ، قوطی 60 در 40 و قوطی 80*40 هم صادق بوده و تنها مختص به مقطع 2 در 2 نمی‌باشد.

ساخت قفسه با قوطی ۲در۲

قفسه فلزی یکی از لوازم پرکاربردی است که به صورت طبقه طبقه ساخته شده و امکان قرارگیری اشیای مختلف را بر روی آن فراهم می‌کند. نوع فلزی قفسه نسبت به انواع چوبی این محصول، دارای مقاومت قابل توجهی است و امکان تحمل وزن بالایی را دارد. یکی از انواع قوطی پروفیل‌های پرکاربرد در ساخت قفسه، قوطی 2 در 2 است که در بالا در رابطه با آن صحبت نمودیم.

اولین گام برای ساختن قفسه فلزی با قوطی پروفیل 2 در 2، این است که محل نصب تعیین شده و ابعاد محل به صورت دقیق اندازه گیری گردد. برای تعیین محل نصب قفسه، بهتر آن است که از نرم افزارهای کامپیوتری که مخصوص به طراحی هستند مانند AutoCAD یا SolidWorks، استفاده شود؛ زیرا از این طریق می‌توان از مشکلات و چالش‌های اصلی مطلع شد. همچنین به کمک استفاده از نرم‌ افزارهای کامپیوتری، سرعت انجام پروژه افزایش می‌یابد. این محل باید با توجه به موارد زیر انتخاب شود:

  1. کاربری قفسه: قفسه را برای چه منظور می‌خواهید استفاده کنید؟ برای مثال، اگر قفسه را برای نگهداری ابزارآلات در کارگاه می‌خواهید، باید محلی را انتخاب کنید که به برق و پریز برق نزدیک باشد.
  2. ابعاد قفسه: قفسه‌ای را انتخاب کنید که ابعاد آن متناسب با فضای شما باشد.
  3. ظرفیت بار: قفسه‌ای را انتخاب کنید که ظرفیت بار مورد نیاز شما را داشته باشد.
  4. دسترسی: قفسه باید در محلی نصب شود که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

پس از انتخاب محل مناسب، باید ابعاد آن را به صورت دقیق اندازه گیری کنید. برای این کار می‌توانید از متر نواری یا متر لیزری استفاده کنید.

نکاتی در انتخاب محل نصب قفسه باید رعایت شود:

  • محل نصب قفسه باید صاف و تراز باشد.
  • محل نصب قفسه باید از رطوبت و نور مستقیم خورشید دور باشد.
  • محل نصب قفسه باید به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

در گام‌های بعدی، پس از تعیین محل نصب و اندازه‌گیری ابعاد، باید نقشه قفسه را ترسیم کنید سپس لیست مواد مورد نیاز را تهیه کنید. قفسه را طبق نقشه و با استفاده از ابزارهای مناسب بسازید و در نهایت قفسه را در محل مورد نظر نصب کنید.

از دیگر نکاتی که به هنگام اندازه گیری محل نصب باید به آن توجه کرد، عرض قفسه‌های مدنظر است. اهمیت بسیاری دارد که عرض قفسه‌ها با اندازه لوازم قرار گرفته بر آن تناسب داشته باشد. در غیر این صورت، چنان‌چه عرض قفسه زیاد باشد، فضای زیادی اشغال خواهد شد و در صورتی که عرض قفسه کم باشد، امکان افتادن لوازم از روی قفسه وجود خواهد داشت.

پس از آن که به دقت قفسه موردنظر را با توجه به اشیا قرار گرفته بر روی آن اندازه‌گیری کردید، نوبت به تامین و خرید تجهیزات مورد نیاز برای ساخت قفسه فلزی می‌رسد. این تجهیزات شامل موارد مختلفی همچون قوطی 2 در 2، ورق فولادی، پروفیل استیل دکوراتیو، پیچ و مهره و غیره می‌شوند. اگر کاربرد قفسه در کارگاه صنعتی باشد، لازم است از پروفیل با ضخامت‌های بالاتر استفاده شود؛ زیرا به تناسب آن نسبت به رطوبت، موادشیمیایی، خوردگی، ضربه، سایش و غیره، مقاوم‌تر خواهند بود.

در مقابل، زمانی که کاربرد قفسه در ادارات یا خانه باشد، این موضوع اهمیت کمتری خواهد داشت. اشاره کردیم که یکی از مواد اولیه برای ساخت قفسه، پروفیل‌های دکوراتیو است. این مقاطع، همان‌طور که از نامشان پیداست، به افزایش زیبایی و ظاهر قفسه‌ها کمک می‌کنند.

اکنون که لوازم اولیه ساخت قفسه تامین شد و ابعاد و اندازه ساخت نیز مشخص گردید، نوبتی هم که باشد نوبت به سر هم کردن تجهیزات است. برای ساخت قفسه با پروفیل، در اولین قدم لازم است که پایه‌های فلزی ساخته و بر هم سوار شوند. برای ساخت پایه‌ها، می‌توان از پروفیل‌های مختلفی همچون قوطی آهن استفاده کرد. قوطی آهن به علت بسته بودن مقطع آن و شکل ظاهری که دارد، بهترین آپشن برای ساخت پایه قفسه به شمار می‌آید. اندازه‌های مختلفی از قوطی آهن در ساخت قفسه به کار می‌رود که کاربردی‌ترین آن‌ها، پروفیل 10 در 10، 14 در 14 و 40 در 80 می‌باشد که 2 نوع اول، متداول‌تر است.

پس از آن‌که قوطی آهن به کمک دستگاه‌های مخصوص برشکاری در اندازه مشخص برش داده شد، می‌توان آن را به کمک ورق فولادی به زمین پیچ و مهره کرد. لازم به ذکر است که علاوه بر زمین، قوطی آهنی باید به دیوار نیز با فاصله مشخص، پیچ و مهره گردد.

اگر وزن لوازم قرار داده شده بر روی قفسه‌ها زیاد باشد، مهم است که فواصل پیچ و مهره را کاهش داد. این امر باعث می‌شود که مقاومت قفسه برای تحمل وزن بالا، بیشتر شود. همچنین اگر طول قفسه از 2 متر بیشتر باشد، می‌توان از ستون‌های میانی نیز استفاده کرد. در مقابل، اگر وزن اشیا قرار گرفته شده در قفسه پایین باشد، امکان افزایش فاصله وجود خواهد داشت.

از پیچ و مهره‌های باکیفیت و متناسب با ضخامت قفسه استفاده کنید. پیچ و مهره‌ها را به طور کامل سفت کنید تا از شل شدن و لق شدن آنها در اثر ارتعاشات و جابجایی جلوگیری شود. همچنین قفسه را به طور دوره‌ای بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه مشکل، نسبت به رفع آن اقدام کنید.

ورق‌های فولادی، از دیگر مواد اولیه‌ای هستند که برای ساخت قفسه، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های آهنی در انواع مختلفی، ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات مربوط به خود را دارا است. به عنوان مثال بعضی از ورق‌ها ظاهری مات و کدر دارند که سبب آن می‌گردد که نتوان همواره از آن استفاده کرد. ورق سیاه، ورق روغنی، ورق آلومینیومی، ورق اسیدشویی و ورق گالوانیزه از انواع این ورق‌ها می‌باشند.

در مقابل، ورق‌های استیل، ظاهری براق و درخشان دارند که با این ویژگی برای افرادی مناسب خواهد بود که زیبایی ظاهری برای آن‌ها اهمیت داشته باشد. در بازار آهن، به این ورق‌ها، ورق استیل دکوراتیو نیز گفته می‌شود. به طور کلی نوع ورق و ضخامت آن، باید متناسب با لوازمی که بر روی آن قرار می‌گیرد، باشد. این ورق‌ها به کمک پیج و مهره یا جوشکاری، به قوطی پروفیل وصل می‌شوند. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت ورق استیل نسبت به سایر ورق‌ها بسیار بالاتر است.

جمع‌بندی

قفسه‌های فلزی از جمله مهم‌ترین تجهیزات استفاده شده در مکان‌های تجاری و کارگاه‌های صنعتی هستند. قفسه فلزی به کارگران و صاحبین کسب و کار این مجال را می‌دهد که تجهیزات و اقلام فروشگاهی خود را دسته‌بندی نمایند و به این ترتیب محل کار خود را منظم کنند. حتی در انبارهای خانه‌های مسکونی نیز استفاده از قفسه‌های فلزی بسیار رایج است. ساخت قفسه فلزی کار سختی به نظر نمی‌رسد اما اگر نگاهی به قیمت‌های فروشگاهی آن بیندازید شاید گران به نظر برسند. اینجاست که شما می‌توانید مقداری قوطی و پروفیل استیل را خریداری کرده و خودتان دست به کار شوید. ساخت قفسه های فلزی به کمک تجهیزات استاندارد و با کیفیت این مزیت را دارد که شما می‌توانید مدت زمان طولانی از این قفسه‌ها استفاده نمایید و در صورت بروز هرگونه مشکل، به راحتی آن را تعمیر نمایید. در این مقاله آموزش می‌دهیم که چگونه با استفاده از قوطی 2 در 2، اقدام به ساخت قفسه فلزی نمایید.

پروفیل آهن, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 19 اسفند 1402