لوله‌ها به طور کلی به دو دسته‌ی لوله بدون درز (مانیسمان) و لوله درزدار تقسیم‌بندی می‌شوند. برای هر کدام از این دسته‌ها روش‌های تولید گوناگونی وجود دارد. برای لوله‌های درزدار این گونه عمل می‌شود که پس از تحت نورد گرم قرار گرفتن شمش، انتخاب می‌کنیم که محصول نهایی لوله سیاه باشد یا لوله سبک. اگر انتخاب، لوله سیاه بود، ورق نورد گرم شده را خم کرده و با جوشکاری، آن را به استوانه‌ای به نام لوله تبدیل می‌کنیم. اما اگر نیاز به لوله سبک داریم، باید ورق سیاه را تحت نورد سرد قرار دهیم و سپس آن را با خم و جوش به لوله تبدیل کنیم. انجام این عملیات‌ها تاثیر مستقیمی بر روی قیمت لوله سیاه و قیمت لوله سبک می‌گذارد. برای تولید قوطی آهن یا پروفیل سبک نیز همین فرایندها انجام شده و در مرحله آخر با خم و جوش مناسب آن را به ظاهر قوطی یا پروفیل درمی‌آوریم.

اما در لوله‌های بدون درز ماجرا متفاوت است. با اینکه روش‌های گوناگونی برای تولید لوله‌های بدون درز وجود دارد اما عملکرد کلی به این صورت است که پس از داغ کردن شمش با سمبه وسط آن را سوراخ می‌کنیم تا به شکل لوله در بیاید. اگر ضخامت دیواره لوله‌های تولید شده زیاد در نظر گرفته شود به آن اصطلاحاً لوله‌های گوشتدار (به انگلیسی Thick-walled Steel Pipe) گفته می‌شود. لوله‌های فولادی گوشت‌دار که زیر مجموعه‌ای از لوله‌های فولادی هستند از کیفیت و استحکام بسیار بالایی برخوردارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این لوله‌ها بیشتر آشنا شویم.

لوله گوشتدار چیست؟

لوله مانیسمان گوشتدار یکی از انواع لوله‌های فولادی است که ضخامت دیواره نسبتاً زیادی در مقایسه با لوله‌های معمولی دارد. این لوله‌ها در اندازه‌ها، قطرها و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند اما به طور کلی ضخامت بیشتری نسبت به لوله‌های استاندارد دارند. لوله گوشتدار بسته به نیازهای کاربردی خاص از فولاد کربنی یا فولاد آلیاژی ساخته شده و برای دستیابی به ابعاد و ضخامت مورد نظر آن از تکنیک‌هایی مانند نورد گرم و کشش سرد استفاده می‌شود.

این لوله های فولادی ضخیم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشارهای بالا، بارهای سنگین و شرایط محیطی سخت را تحمل کنند و به همین دلیل است که از آن‌ها در کاربردهایی استفاده می‌شود که نیاز به استحکام، دوام و یکپارچگی ساختاری داشته باشند. البته این ویژگی‌ها با تغییر قطر ضخامت لوله دچار تغییر می‌شوند. به طور مثال با افزایش ضخامت دیواره، مقاومت لوله در برابر فشار بیشتر شده و برای انتقال سیالات در صنایع مختلف مناسب می‌شود. به طور کلی از لوله‌های گوشتی در صنایعی مثل نفت و گاز، پتروشیمی، تولید برق و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. چرا که فشارهای بالا، بارهای سنگین و شرایط محیطی سخت نیاز به لوله‌هایی با استحکام و دوام بالا دارند و لوله‌‌های گوشتدار تمام این ویژگی‌ها را شامل می‌شوند.

 

تاریخچه لوله گوشتدار

شاید بتوان اولین استفاده‌ها از لوله‌ فولادی با دیواره ضخیم را به زمان‌های قدیم که تمدن‌های مختلف برای آبیاری و جابجایی آب از لوله‌های فلزی با ضخامت بالا استفاده می‌کردند نسبت داد. اما پیشرفت اصلی این لوله‌ها در انقلاب صنعتی و در قرن‌های 18 و 19 میلادی صورت گرفت. در آن زمان با توسعه تکنیک‌های مختلف تولید انبوه فولاد و در نتیجه لوله‌های گوشتی امکان‌‌پذیر شد. اما در قرن بیستم بود که نیاز به لوله‌های گوشتی در صنایع مختلف حس شد و افزایش تقاضا برای ساخت پل‌ها، ساختمان‌ها و تاسیسات صنعتی به تکامل لوله‌های گوشتدار شتاب داد.

با گذر زمان کاربرد لوله‌های گوشتی گسترش پیدا می‌کرد. مثلاً در صنعت نفت و گاز نیاز به خطوط لوله‌ فشار بالا برای انتقال فراورده‌های نفتی به توسعه لوله‌های گوشتداری منجر شد که قادر به تحمل حمل و نقل نفت و گاز بودند. به همین ترتیب با پیشرفت‌های مداوم در تولید فولاد و تکنیک‌های تولید لوله، طراحی و ساخت لوله‌های گوشتدار به تکامل خود ادامه داده است. این امر باعث شد تا این لوله‌ها در صنایع بیشتری کاربرد پیدا کنند. تا جایی که امروزه از این لوله‌ها در صنایع مختلفی مثل نفت و گاز، پتروشیمی و تولید برق استفاده می‌شود. اما این پایان کار این لوله‌ها نخواهد بود و با پیشرفت علم مواد و تکنولوژی‌های گوناگون، این لوله‌ها هم پیشرفت خواهند کرد.

ویژگی‌ها و مزایای لوله گوشت‌دار

لوله‌های گوشتدار یا همان لوله‌های فولادی با ضخامت بالا از ویژگی‌های ویژه و خاصی برخوردار می‌باشند. همین ویژگی‌ها هستند که این لوله‌ها را به یکی از مهمترین نیازها در برخی صنایع تبدیل کرده است. برخی از این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

استحکام بالا

یکی از مهمترین ویژگی‌های لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم، مستحکم بودن آن‌ها است. این لوله‌ها برای تحمل محیط‌های پرفشار و بارهای سنگین طراحی شده‌اند و این امر با افزایش ضخامت دیواره آن‌ها، امکان‌پذیر شده است. از آن‌جایی که میزان استحکام این لوله‌ها به میزان قطرشان بستگی دارد برای هر کاربردی سایز لوله گوشتدار متفاوت خواهد بود. بنابراین برای محیط‌هایی که به استحکام بیشتری نیاز دارند لوله قطورتری در نظر گرفته می‌شود.

دوام

ساختار قدرتمندی که در لوله‌های گوشتدار وجود دارد باعث افزایش دوام و طول عمر این لوله‌های فولادی نسبت به لوله‌های عادی شده است. این ساختار قدرتمند باعث مقاومت این لوله‌ها در برابر تغییر شکل، ترک و آسیب خوردگی شده و آن‌ها را برای شرایط سخت مناسب می‌کند.

مقاومت در مقابل فشار

فشار زیاد سیالات می‌تواند باعث آسیب دیدن و ترکیدن لوله شود. اما ضخامت دیواره‌‌ی لوله‌های گوشتدار، آن‌ها را در برابر فشارهای داخلی و خارجی مقاوم کرده و این توانایی را به آن‌ها می‌دهد تا به طور ایمن مایعات یا گازهای فشار بالا را انتقال دهند.

مقاومت در برابر خوردگی

لوله‌های گوشتدار را می‌توان با پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی تولید کرد. این امر باعث می‌شود تا طول عمر این لوله‌ها افزایش یافته و قابلیت استفاده در محیط‌های خورنده‌ای مانند دریا یا صنایعی با مواد شیمیایی را داشته باشند.

پایداری حرارتی

ضخامت بالای دیواره‌ی لوله‌های گوشتدار باعث شده تا آن‌ها بتوانند در دماهای بالا مقاومت کرده و بدون این که تغییر شکل بدهند حرارت را به خوبی انتقال دهند. این موضوع باعث شده تا این لوله‌ها برای کاربردهایی که شامل انتقال حرارت می‌شوند مناسب باشند.

انعطاف‌پذیری در طراحی

لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم را می‌توان برای برآورده کردن نیازهای پروژه از نظر قطر، طول و ضخامت سفارشی سازی کرد. این انعطاف‌پذیری در ساخت و طراحی لوله گوشتدار باعث شده تا صنایع مختلف بتوانند برای هر کاربردی لوله مناسب خاص خودش را داشته باشند.

جوش‌پذیری

لوله‌های فولادی گوشتدار با استفاده از تکنیک‌های جوشکاری مناسب، جوش‌پذیری خوبی دارند. این موضوع امکان نصب و اتصال آسان آن‌ها در سیستم‌های لوله کشی را فراهم کرده و اتصالی قوی و یکپارچه از آن می‌سازد. هرچند این موضوع برای همه‌ی انواع لوله گوشتدار صدق نکرده و لوله‌هایی با ضخامت بسیار بالا ممکن است با جوش‌های سطحی کارآمد نباشند.

کارآمدی

لوله‌های گوشتدار به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از ابعاد می‌توانند برای بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گیرند. لوله‌های گوشتدار از انتقال سیالات گرفته تا استفاده برای میله پرچم کاربرد داشته و گستردگی کاربردهای آن‌ها را نمی‌توان به محیط‌های پرفشار محدود کرد.

البته باید به این نکته توجه کرد که ویژگی‌های لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم، بسته به عواملی مانند عیار فولاد، فرایندهای ساخت و آلیاژهای به کار رفته می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین برای انتخاب لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم مناسب، مشاوره با افراد متخصص امری ضروری است.

کاربرد لوله گوشتدار

 

روش تولید لوله‌های گوشت‌دار

برای تولید لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم از دو روش اصلی استفاده می‌شود. هر روش فرایندها و مراحل خاص خود را داشته و در نهایت به تولید لوله گوشت‌دار منجر خواهد شد. در ادامه به شرح این روش‌ها می‌پردازیم:

1. تولید لوله گوشتدار از روش لوله بدون درز

برای اینکه لوله گوشتدار فولادی بدون درزی داشته باشیم باید 6 مرحله کلی را طی کنیم. این مراحل به شکل زیر هستند:

  1. آماده سازی بیلت: اولین مرحله برای تولید لوله فولادی با دیواره ضخیم تهیه شمش فولادی استوانه‌ای می‌باشد.
  2. گرمایش: در این مرحله شمش را تا دمای مناسب گرم می‌کنیم تا برای مراحل و پردازش‌های بعدی قابل انعطاف شود.
  3. سوراخ کردن: شمش گرم شده توسط سنبه سوراخ می‌شود تا استوانه‌ای توخالی ایجاد شود. اندازه سوراخ ایجاد شده به اندازه مورد نیاز شما از لوله نهایی بستگی دارد.
  4. نورد و اندازه کردن: استوانه سوراخ شده با استفاده از یک سری دستگاه نورد کشیده شده و شکل می‌گیرد. این اتفاق باعث می‌شود تا لوله به قطر و ضخامت مورد نظر برسد. درواقع ابعاد لوله گوشتدار در این مرحله تنظیم می‌شود.
  5. عملیات حرارتی: لوله بدون درز ایجاد شده را تحت عملیات حرارتی‌های گوناگونی قرار می‌دهیم. این عملیات‌ها ممکن است شامل آنیلینگ، نرمال کردن، کوئنچینگ و تمپرینگ شده و باعث افزایش خواص مکانیکی لوله شوند.
  6. تکمیل کار: در این مرحله لوله را تحت فرایندهای تکمیلی مختلفی مثل صافکاری، برشکاری و بازرسی نهایی قرار می‌دهند تا مشخصات مورد نیاز براورده شود.

2. تولید لوله گوشتدار از روش لوله درزدار

لوله گوشتداری که از روش درزدار تولید می‌شود معمولاً باریک‌تر بوده و باید 6 مرحله را طی کند. این مراحل عبارتند از:

  1. تبدیل شمش به صفحه یا ورق: در این مرحله شمش را با نورد گرم به ورق تبدیل کرده و در صورت نیاز به ورق سبک، آن را تحت نورد سرد هم قرار می‌دهیم.
  2. شکل دهی: ورق حاصل شده را در این مرحله با روش‌های گوناگونی مثل خمش به شکل استوانه‌ای درمی‌آوریم.
  3. جوشکاری: استوانه‌ای که در مرحله قبل تشکیل شد دارای درزی بوده که باید آن را رفع کنیم. این درز را با روش‌های مختلف جوشکاری مانند جوشکاری مقاومت الکتریکی (ERW)، جوشکاری قوس الکتریکی (SAW) یا جوشکاری القایی با فرکانس بالا (HFIW) از بین برده و لوله‌ای یکپارچه تشکیل می‌دهیم.
  4. صافکاری: برای از بین بردن اعوجاج‌های احتمالی و یا رفع هر گونه زائده‌ی سطحی‌ از عملیات صافکاری استفاده می‌کنیم.
  5. عملیات حرارتی: مشابه لوله‌های بدون درز، لوله‌های جوش داده شده هم ممکن است تحت عملیات حرارتی‌های متفاوتی قرار گیرند. این موضوع باعث بهبود خواص مکانیکی و کاهش تنش‌های پسماند می‌شود.
  6. تکمیل کار: در این روش هم مثل روش بدون درز، لوله را تحت فرایندهای تکمیلی مانند برش و بازرسی قرار می‌دهیم تا لوله‌ای بدون نقص حاصل شود.

توجه به این نکته مهم است که هر چه ضخامت دیواره لوله بزرگتر شود، تولید آن از روش درز دار سخت‌تر می‌شود. چرا که جوش دادن فقط لایه سطحی را درگیر کرده و در لوله‌ای بسیار ضخیم این جوش استحکام و آب بندی کافی را ایجاد نمی‌کند. اما برای اینکه بدانیم لوله گوشتدار را از کدام روش تولید کنیم پارامترهای دیگری مثل اندازه، کیفیت و کاربرد لوله‌ها را نیز باید مورد توجه قرار دهیم.

معایب لوله فولادی با ضخامت بالا

لوله‌های گوشتدار در کنار مزایای زیادی که دارند از معایب و محدودیت‌های خاصی هم برخوردارند. دانستن این محدودیت‌ها به اندازه دانستن مزایا مهم بوده و باید پیش از خرید لوله گوشتدار در نظر گرفته شوند. در ادامه برخی از این محدودیت‌ها را بررسی می‌کنیم:

هزینه

مشخصاً زمانی که در تولید لوله، مواد بیشتری به کار رود و لوله ضخیم‌تری تولید شود هزینه بالاتری نسبت به لوله‌های نازک‌تر حاصل می‌شود. لوله‌های گوشتدار از ضخامت بالایی برخورداند و در نتیجه هزینه بالاتری خواهند داشت. هرچند که این هزینه متناسب با کیفیت و کارایی لوله می‌باشد اما پارامتری است که باید در پروژه و کاربرد مورد نظر، در نظر گرفته شود.

وزن

زیاد شدن ضخامت در لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم باعث شده تا وزن آن‌ها نسبت به لوله‌های معمولی بیشتر باشد. این امر می‌تواند باعث سختی جابجایی، حمل و نقل و نصب آن‌ها شده و نیروی زیادی را از شما بگیرد. هرچند که این وزن بالا می‌تواند در پروژه‌هایی که ثابت ماندن لوله از اهمیت بالایی برخوردار است مزیت محسوب شود اما در پروژه‌ها یا برنامه‌هایی در مقیاس بزرگ‌، چالش‌برانگیز خواهد بود.

کاهش ظرفیت

افزایش ضخامت دیواره منجر به کاهش قطر داخلی شده و این امر باعث می‌شود تا ظرفیت کمتری برای عبور گازها و سیالات وجود داشته باشد. این محدودیت می‌تواند برای سیستم‌هایی که به دبی بالا نیاز دارند مشکل ساز باشد و برای رفع این مشکل باید لوله‌هایی با قطر داخلی بیشتر تدارک دیده شود.

چالش‌های ساخت

کار کردن با لوله‌های فولادی گوشتدار می‌تواند باعث ایجاد چالش‌هایی در طی فرایندهای ساخت شود. این افزایش ضخامت لوله‌های گوشتدار ممکن است باعث شود تا برای برش، شکل‌دهی و جوشکاری نیاز به تجهیزات و تکنیک‌های خاصی باشد که پیچیدگی و مشکلات احتمالی در طول فرایند ساخت و ساز را کاهش دهند.

دسترسی محدود

برخلاف لوله‌های معمولی که به راحتی در دسترس هستند و در مدت زمان کمی امکان تهیه‌ی آن‌ها وجود دارد، لوله‌های فولادی با ضخامت بالا دسترسی محدودی داشته و تهیه‌ی آن‌ها زمان‌بر تر است. این موضوع در اندازه‌های سفارشی بیشتر به چشم می‌آید و ممکن است زمان بسیار زیادی برای دسترسی به آن‌ها لازم باشد.

اما با وجود این معایب باز هم از این لوله‌ها به صورت گسترده و در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. چرا که در بسیاری از صنایع و کاربردها، مزیت‌های این لوله‌ها بر معایبشان میچربد. اما به هر حال نباید آن‌ها را نادیده گرفته و با تکیه به مزایا، باعث هزینه‌زا شدن معایبش شویم.

لوله فولادی ضخیم

 

کاربردهای لوله گوشتدار

ویژگی‌ها و مزایای لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم باعث شده‌اند تا این لوله‌ها کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف پیدا کنند. برخی از کاربردهای این لوله‌ها به شرح زیر است:

صنایع پتروشیمی

لوله‌های فولادی با دیواره ضخیمی که در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به کار می‌روند اصطلاحاً لوله گوشتدار صنعتی نامیده می‌شوند. در صنایع پتروشیمی  برای انتقال مواد شیمیایی، گازها و سیالات مختلف از لوله‌های گوشتدار صنعتی استفاده می‌شود. این لوله‌ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و می‌توانند در شرایط سخت و دماهای بالا مقاومت کنند. همین امر باعث شده تا این لوله‌ها در صنایع پتروشیمی مفید فایده واقع شوند.

تولید برق

در نیروگاه‌های تولید برق، بخار و گازهای داغی وجود دارد که برای انتقال آن‌ها نیاز به لوله‌هایی بسیار مقاوم می‌باشد. لوله‌های ضخیم فولادی به دلیل ضخامت زیادی که دارند از مقاومت بالایی در مقابل حرارت برخوردار هستند و برای انتقال این بخارها و گازهای داغ بسیار مناسب هستند. به همین دلیل است که در نیروگاه‌های تولید برق از لوله‌های گوشتدار استفاده می‌شود.

ساخت و ساز

استحکام و دوام بالای لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم باعث شده تا در پروژه‌های ساختمانی و توسعه زیرساخت نقشی حیاتی پیدا کنند. به طور مثال از این لوله‌ها در ساخت پل‌ها، ساختمان‌ها، استادیوم‌ها و ستون تونل‌ها استفاده شده و با این کار استحکام سازه‌ها را تضمین می‌کنند.

معدن

از لوله‌های فولادی با دیواره ضخیم برای استحکام معادن و همچنین استخراج و انتقال مواد معدنی استفاده می‌شود. این موضوع به این دلیل است که این لوله‌ها می‌توانند در مقابل مواد ساینده ، فشارهای بالا و بارهای سنگین مقاومت کرده و نیازهای صنعت معدن را چه در زیرساخت و چه در انتقال برطرف نماید.

سیستم‌های لوله‌کشی

در فضاهایی مثل پروژه‌های زیربنایی تامین آب و سیستم‌های فاضلاب که نیاز به انتقال حجم بالایی از سیالات دارند از لوله‌های فولادی گوشت‌دار استفاده می‌شود تا علاوه بر مقاومت در برابر فشار و خوردگی، طول عمر بالایی را از خود نشان دهند.

کاربردهای دریایی

از لوله‌های گوشتدار به دلیل مقاومتی که در برابر خوردگی ناشی از آب شور دریا از خود نشان می‌دهند می‌توان در سکوهای دریایی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی استفاده کرد.

کاربردهای متفرقه

از لوله‌های گوشتدار در کاربردهای بسیاری مثل میله پرچم استفاده شده و از استحکام آن بهره می‌برند. اگر این لوله‌ها با مواد مناسبی ساخته شوند، می‌توانند به لوله آتش خوار تبدیل شده و در لوله‌های تانک هم استفاده شوند.

جدول سایز لوله‌های گوشتدار

در جدول زیر که جدول لوله های گوشتدار می‌باشد، ابعاد و وزن لوله گوشتدار را بر اساس استاندارد ASME، مشاهده می‌کنید.

سایز [inches] قطر خارجی [mm] ضخامت دیواره[mm] وزن [kg/m]
1/8 10.3 1.73 0.37
1/4 13.7 2.24 0.84
1/2 21.3 2.77 1.27
3/4 26.7 2.87 1.69
1 33.4 3.38 2.50
1/4 (1) 42.2 3.56 3.39
1/2 (1) 48.3 3.68 4.05
2 60.3 3.91 5.44
1/2 (2) 73.0 5.16 8.63
3 88.9 5.49 11.29
1/2 (3) 101.6 5.74 13.57
4 114.3 6.02 16.07
5 141.3 6.55 21.77
6 168.3 7.11 28.26
8 219.1 8.18 42.55
10 273.0 9.27 60.31
12 323.8 10.31 79.73
14 355.6 11.13 94.55
16 406.4 12.70 123.30
18 457.0 14.27 155.80
20 508.0 15.09 183.42
24 610.0 17.48 255.41
32 813.0 17.48 342.91

سایزبندی لوله‌های گوشتدار از طریق اختلاف قطر خارجی و قطر داخلی انجام می‌شود. به طور مثال اگر قطر خارجی لوله‌ای 120 سانتی‌متر بوده و قطر داخلی‌اش 60 سانتی‌متر باشد از اختلاف این دو عدد 60 حاصل می‌شود. اما چون جمع دو طرف قطر دیواره برابر با 60 می‌شود باید نصف این عدد را در نظر بگیریم. بنابراین این لوله یک لوله‌ی سایز 30 می‌باشد.

قیمت لوله فولادی گوشتدار به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت لوله صنعتی گوشتدار به عواملی چون گرید فولاد و حجم خرید وابسته است. به طور مثال وزن لوله رده 80 بیشتر از سایر رده‌ها است و این موضوع باعث افزایش قیمت آن نسبت به رده‌های دیگر می‌شود. البته در صورتی که لوله‌ای سفارشی بخواهید، باید این موضوع را در نظر بگیرید که با افزایش و کاهش ابعاد لوله گوشتدار قیمت هم افزایش یا کاهش خواهد داشت. اما بهترین کار برای رسیدن به قیمت واقعی لوله‌های گوشتدار، تماس با کارشناسان شرکت‌های تولید فولاد می‌باشد.

 

جمع‌بندی

لوله‌های بدون درز به خودی خود از یکنواختی و استحکام و کیفیت بالایی برخوردارند. حال اگر ضخامت این لوله‌ها را بیشتر کنیم این استحکام بیشتر هم خواهد شد. لوله‌های گوشت‌دار که لوله‌هایی بدون درز و با ضخامت بالا هستند از استحکام و دوام بالایی برخوردارند و در برابر فشار و خوردگی نیز مقاومت خوبی دارند. البته لوله‌های گوشتدار را می‌توان به صورت درزدار هم تولید کرد اما توجه به این نکته هم ضروری می‌باشد که این روش فقط برای لوله‌های گوشتدار با ضخامت پایین‌تر انجام می‌شود. این لوله‌ها محدودیت‌هایی مثل هزینه و وزن بالا و ظرفیت و دسترسی محدودتر را هم دارا می‌باشند. اما این محدودیت‌ها باعث نشده تا کاربردهای این لوله در صنایعی مثل معدن، پتروشیمی، ساخت و ساز و برق دچار کاهش شود.

قیمت لوله‌های فولادی با ضخامت بالا به عوامل مختلفی مثل ابعاد و گرید فولاد و حجم خرید بستگی داشته و با تغییر این متغیرها ممکن است دچار تغییر شود. اما مشخصاً به دلیل ضخامت بالایی که دارند نسبت به لوله‌های فولادی معمولی قیمت بالاتری خواهند داشت. انواع لوله‌های گوشتدار از نظر ابعاد در جدول لوله گوشتدار مشخص شده‌اند. اما باید به این نکته هم توجه کرد که این جدول بر اساس استاندارد ASME بوده و این فقط یکی از مواردی است که به عنوان استاندارد لوله گوشتدار به کار می‌رود.

 

پرسش و پاسخ

آیا می‌توان لوله‌های گوشتدار را از جنس‌های مختلفی ساخت؟

بنا به تعریف لوله گوشتدار، نیازی به فولادی بودن این ماده نیست و لوله‌های هر جنسی که ضخامت داشته باشد اصطلاح گوشتدار را خواهد داشت. به طور مثال لوله برنجی گوشتدار لوله برنجی با دیواره ضخیم بوده و بنا به جنس برنج، خواص آن را به همراه دارد. یا لوله گوشتدار استیل که لوله‌ای ضخیم از جنس استیل بوده و خواص آن را با خود خواهد داشت. بنابراین به لوله‌ی ضخیمی که از آلومینیوم باشد لوله آلومینیومی گوشتدار و به لوله‌ی ضخیمی که از جنس آهن باشد لوله گوشتی آهنی اطلاق می‌شود.

قیمت لوله‌های گوشتدار را از کجا پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن قیمت لوله‌های گوشتدار باید به متخصص‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد مراجعه کنید. کارخانه‌های زیادی هستند که به تولید و خرید و فروش لوله گوشتدار مشغول هستند و برخی از آن‌ها تولید با کیفیت و مطلوبی هم دارند. اما ما هم در گروه صنعتی صبا برای تامین لوله‌های گوشتی سعی در ایجاد بهترین کیفیت و به صرفه‌ترین قیمت را برای شما عزیزان داریم. بنابراین می‌توانید برای استعلام قیمت لوله گوشتدار با کارشناسان ما در گروه صنعتی صبا تماس گرفته و علاوه بر دریافت مشاوره رایگان، از قیمت‌های محصولات فولادی باخبر شوید.

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امین شاکری | بروزرسانی : 20 آذر 1402